این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سیاست های مالی و اقتصادی، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۴۱-۶۶

عنوان فارسی رفتار توده‌وار کلان، اندازه شرکت و بازده بازار
چکیده فارسی مقاله بررسی رفتار توده‌وار در بازار سهام به دلیل تأثیراتی که بر نوسانات و پایداری بازار دارد حائز اهمیت است. به همین جهت این پژوهش با تمرکز بر تأثیر اندازه شرکت‌ها و بازار با بازدهی‌های مختلف با استفاده از روش TV به تحلیل این پدیده می‌پردازد. استفاده از روش TV در این پژوهش به دو دلیل حائز اهمیت است: اولاً این روش برای شناسایی رفتار توده‌وار کلان مناسب‌تر است و جهت‌گیری جمعی معاملات سرمایه‌گذاران را بهتر ثبت می‌کند و دوما استقلال آن از مدل‌های قیمت‌گذاری دارایی‌ها باعث کاهش سوگیری‌های محاسبانی می‌شود. یافته‌ها نشان می‌دهد که رفتار توده‌وار در سهام شرکت‌های بزرگ‌تر نسبت به شرکت‌های کوچک‌تر بیشتر رخ می‌دهد که این موضوع به عواملی مانند سوگیری ارزش ذاتی، پوشش رسانه‌ای و ترجیحات سرمایه‌گذاران ربط داده می‌شود. شرکت‌های بزرگ‌تر توجه بیشتری جلب می‌نمایند که منجر به افزایش پوشش رسانه‌ای شده و این موضوع باعث وقوع بیشتر رفتار توده‌وار در سرمایه‌گذاران می‌شود. همچنین در این پژوهش رفتار توده‌وار در شرایط بازدهی بالا و پایین بازار مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد در شرکت‌های بزرگ و کوچک، با افزایش مقدار بازده مثبت و افزایش مقدار بازده منفی، میزان رفتار توده‌وار افزایش می‌یابد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار توده‌وار، رفتار توده‌وار کلان، اندازه شرکت، روش TV

عنوان انگلیسی Macro Herding, Firm Size, and Market Returns
چکیده انگلیسی مقاله Examining herd behavior in the stock market is crucial due to its impact on market volatility and stability. Therefore, this study focuses on the effect of firm size and market returns by analyzing this phenomenon using the TV method. The use of the TV method is important for two reasons: first, it is more suitable for identifying macro-level herd behavior and better captures collective trading tendencies among investors; second, its independence from asset pricing models reduces computational biases. Findings indicate that herd behavior is more common in larger firms compared to smaller ones, which can be attributed to factors such as intrinsic value bias, media coverage, and investor preferences. Larger firms attract more attention, leading to increased media coverage, which in turn promotes herd behavior among investors. Additionally, this study examines herd behavior in conditions of both high and low market returns. Results show that, for both large and small firms, the level of herd behavior rises with an increase in positive returns as well as negative returns.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Herd behavior, macro-level herd behavior, firm size, TV method

نویسندگان مقاله مهدی کریمی | Mahdi Karimi
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی

محمد اصولیان | Mohammad Osoolian
Department of Financial Management and Insurance, Shahid Beheshti University
گروه مدیریت مالی و بیمه

علی محمد عظیمی دیزج | Ali mohammad Azimi dizaj
Kharazmi University
گروه حسابداری


نشانی اینترنتی http://qjfep.ir/browse.php?a_code=A-10-1691-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات