این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سیاست های مالی و اقتصادی، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۹۷-۱۲۵

عنوان فارسی خودشیفتگی مدیرعامل، ریسک اعتباری و نوآوری شرکتی
چکیده فارسی مقاله خودشیفتگی یک ویژگی و ساختار شخصیتی مطرح است که به‌ویژه در رهبران شرکت‌ها رایج بوده و تأثیر قابل‌توجهی بر قضاوت و تصمیم‌گیری‌های رهبران شرکت‌ها بهویژه بر میزان سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه شرکت‌های تحت هدایت آن‌ها دارد. این مهم موجب این می‌گردد که نوآوری شرکت تحت‌الشعاع قرار بگیرد. در این تحقیق به بررسی تأثیر خودشیفتگی مدیران عامل بر نوآوری شرکتی و اثر تعدیل‌کنندگی ریسک اعتباری پرداخته‌شده است. با توجه به محدودیتهای تحقیق، نمونه‌ای مشتمل بر 26 شرکت از صنعت دارو در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1401-1389 و با استفاده از اطلاعات موجود در یادداشت‌های توضیحی پیوست صورت‌های مالی و گزارش‌های هیئت‌مدیره شرکت‌ گردآوری گردید. برای اندازهگیری متغیر خودشیفتگی از اندازه امضاء مدیران عامل و جهت سنجش نوآوری شرکت از میزان سرمایه‌گذاری در مخارج تحقیق و توسعه استفاده‌شده است. برای آزمون فرضیه‌ها، از داده‌های ترکیبی (با کنترل اثرهای سال) و الگوی رگرسیونی چندمتغیره استفاده گردید. نتایج بررسی نشان می‌دهد که خودشیفتگی مدیرعامل بر نوآوری شرکتی تأثیرگذار نیست. همچنین ریسک اعتباری نقش تعدیل‌کننده بین خودشیفتگی مدیرعامل و نوآوری شرکت را ایفا نمی‌کند. یافته‌های تحقیق، نظریه مربوط به خودشیفتگی مدیرعامل را گسترش می‌دهد و پیامدهای عملی مهمی برای تصمیمات سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه و انتخاب مدیران شرکت‌ها را دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اندازه امضا، خودشیفتگی مدیرعامل، سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه، ریسک اعتباری، مالی رفتاری

عنوان انگلیسی CEO Narcissism, Credit Risk and Corporate Innovation
چکیده انگلیسی مقاله Narcissism is a prominent personality trait, particularly common among corporate leaders, with a significant impact on their judgment and decision-making. This influence extends to the level of investment in research and development (R&D) within the companies they lead, potentially affecting corporate innovation. This study examines the impact of CEO narcissism on corporate innovation and the moderating effect of credit risk. Given the research constraints, a sample of 26 pharmaceutical companies listed on the Tehran Stock Exchange from 1389 to 1401 was analyzed. Data were collected from explanatory notes attached to financial statements and board reports. CEO narcissism was measured using signature size, while corporate innovation was assessed through R&D expenditure. Hypotheses were tested using panel data (with year effects controlled) and multivariate regression models. The results reveal that CEO narcissism does not affect corporate innovation. Additionally, credit risk does not moderate the relationship between CEO narcissism and corporate innovation. These findings expand the theoretical understanding of CEO narcissism and offer practical implications for R&D investment decisions and the selection of corporate managers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Signature Size, CEO Narcissism, R&,D Investment, Credit Risk, Behavioral Finance

نویسندگان مقاله رضا طاهری عابد | reza taheri abed
Tabari Higher Education Institute
دانشگاه طبری

رحمت خراسانی اجبارکلایی | Rahmat Khorasani Ejbarkolaee
Department of Accounting, Technical and Vocational University
دانشگاه فنی حرفه ای

علی شیرزاد کبریا | Ali Shirzad Kebria
Shiraz University
دانشگاه شیراز

جعفر عزیزی | Jafar Azizi
Islamic Azad University, Tehran North Branch
دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال


نشانی اینترنتی http://qjfep.ir/browse.php?a_code=A-10-1716-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات