این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الهیات تطبیقی، جلد ۷، شماره ۱۶، صفحات ۴۹-۶۸

عنوان فارسی بررسی دیدگاه ابن میمون درباره نقش عقل و شرع در استکمال انسان، بر مبنای رویکرد صدرایی
چکیده فارسی مقاله ابن میمون آندلسی "عقل" را مهمترین ممیّزه انسان از سایر حیوانات و نعمتی از جانب خداوند برای بشر می داند که مهمترین عامل پیونددهنده بین او و حق تعالی می باشد. به باور این متفکر، میزان بهره گیری از این گوهر است که مراتب افراد در قرب نسبت به باریتعالی را تعیین نموده و بهره گیری ازعقل و علم در عرصه اجتماعی را نیز موجب رشد جامعه و تعاملات حسنه در میان مردم می داند. ابن میمون به عنوان یک خاخام برجسته یهودی ، پیروی ازفرامین شریعت حضرت موسی که مطابقت با موازین خرد و حکمت دارد را راهی می داند که می تواند انسان را به کمالات مادی و معنوی نائل نموده و زمینه شکوفایی عقلی و خُلقی جامعه را فراهم آورد. در همین راستا وی مراتبی را برای سیر تکاملی انسان برشمرده و معتقد است که صرفاً وصول به مرتبه پایانی که دربرگیرنده معرفت به حقایق و خصوصاً معرفت به خداوند و افعال اوست می تواند سعادت حقیقی را برای انسان فراهم آورد. با این حال به عقیده ابن میمون، هیچ یک از این محاسن نمی تواند توجه کننده قول به محوریّت انسان در میان مخلوقات و اینکه او غایت خلقت است ، محسوب گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انسان، عقل، غایت، کمال، اخلاق، شریعت،

عنوان انگلیسی Introduction to Maimonides’ viewpoint on the role of Intellect and The Law in Human’s perfection
چکیده انگلیسی مقاله  Maimonides considers the Intellect as most important distinguishing factor of Mankind from other species that God has made human a gift of it. In opinion of this thinker , the benefit of this Gem determines the degrees of individuals in closeness to God. He believes the usage of reason and knowledge in arena of society causes social promotion and better interactions among peopleAs a prominent Rabbi, Maimonides emphasizes that following the commandments of the Law that is harmonious with the standards of intellect and wisdom, can take the man to material and spiritual perfection  and pave the way for intellectual and moral flourishing of person and society. In this relation, Maimonides introduces stages for human perfection and believes that achieving ultimate perfection i.e. metaphysical knowledge and knowing of God and his Actions provide final felicity for man. Nevertheless in opinion of this philosopher, none of these features does not justify a belief in the centrality of human beings among creatures. So he is not the goal of creation
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Human, Intellect, Goal, Perfection, Morality, Law

نویسندگان مقاله حجت ابراهیم نجف آبادی |


جعفر شانظری |



نشانی اینترنتی http://coth.ui.ac.ir/article_20769_52a239397cc461209068efa8e83c9982.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/610/article-610-335194.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات