این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الهیات تطبیقی، جلد ۷، شماره ۱۶، صفحات ۶۹-۸۶

عنوان فارسی خلود در عذاب جهنم از منظر ابن قیم جوزی و علامه طباطبایی
چکیده فارسی مقاله خلود اهل نار و عذاب ابدی یکی از بحث‌های مهم و پیچیده‌ای است که عالمان دیانت را به خود مشغول داشته است و هریک به‌مقتضای اصول و مبانی فکری خویش روش متفاوتی برای حل این مسئله و سوالات مطرح دراین‌باره در پیش گرفته اند، ازجمله اینکه چگونه عذاب ابدی و خلود همیشگی در آتش با رحمت و عدالت خداوند سازگار است و اینکه چگونه ممکن است گناه محدود، عذابی نامحدود داشته باشد، این تفاوت رأی را در نظرات ابن قیم اشعری و علامه طباطبایی فیلسوف و مفسر شیعی به‌خوبی می‌توان مشاهده کرد. ابن قیم جوزی از جمله متکلمینی است که قائل به خلود در عذاب نیست و به‌طور وسیع و روشمند به مسئله خلود اهل نار پرداخته است وی در بخشی از سخنان خود، آراء قائلین به خلود را بیان نموده است و در بخشی دیگر، آن‌ها را نفی و نقد می‌کند. وی با بیان ادله فراوان عقلی و نقلی، عدم خلود و جاودانگی در آتش را اثبات می‌نماید. علامه طباطبایی در تفسیر آیاتی که مربوط به خلود اهل نار است، بر اصل خلود پافشاری داشته و سعادت و شقاوت، خیر و شر در آدمیان را به ظهور حالات و ملکات نفسانی که در دنیا کسب کرده‌اند نسبت می‌دهد و معتقد است که اگر کفر و شرک در نفس رسوخ کند، باعث عذاب دائمی می‌شود. اما بر این نکته نیز تأکید می‌نماید که خلود در نار، به کافران اختصاص دارد. ‌وی در رابطه با خلود اهل نار به این نکته تاکید دارد که قرآن کریم بر خلود و جاودانگی در آتش نص صریح دارد و معتقد است نمی‌توان همه احکام شرع و خصوصیات معاد را با مقدمات کلی عقل اثبات کرد، چرا‌که دست عقل به آن خصوصیات و جزئیات نمی‏رسد، و تنها راه اثبات آن، تصدیق به نبوت پیامبر صادق است. ابن قیم جوزی و علامه طباطبایی هریک با توجه به مشرب و مبانی فکری که داشته‌اند، در تبیین مسئله خلود در عذاب دلایلی اقامه کرده‌اند که به لحاظ روشی و محتوایی و تفسیری متفاوت‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خلود، جهنم، عذاب، علامه طباطبایی، ابن قیم جوزی،

عنوان انگلیسی Ibn Qayyim Al-Juzi and Allame Tabataba'i on the Eternality in the Torment of Hell Fire
چکیده انگلیسی مقاله 1- قرآن کری٠2- ابن قیم، محمد بن ابی بکر (بی‌تا): حادی الارواح الی بلاد الفراح، زائد بن احمد نشیری، موسسه سلیمان بن عبد العزیز الراØ‌حی الخیریه، دارالعل٠الفوائد. 3- ابن قیم، محمد بن ابی بکر (1418ق): مختصر الصواعق المرسله علی الØ‌همیه المعطله، شرح و تعلیقه رضوان Ø‌امع رضوان، بیروت، دارالفکر. 4- طباطبایی، محمدحسین (1371): المیزان فی تفسیر القرآن، 20 Ø‌لد، اسماعیلیان، قم. 5- طباطبایی، محمد حسین (1374): ترØ‌مه تفسیر المیزان، سید محمد باقر موسوی همدانی، 20 Ø‌لد، دفتر انتشارات اسلامی، قم. 6- طباطبایی، محمد حسین(1369): انسان از آغاز تا انØ‌ام، صاق لاریØ‌انی آملی، الزهراء، تهران. 7- قدردان قراملکی، محمد حسن (1377): Ø‌هن٠چرا؟،دفتر تبلیغات اسلامی، قم. 8- مØ‌لسی، محمد باقر (1404ق): بحار الانوار، Ø‌لد 8، موسسه الوفاء.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جنان ایزدی |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مجید صادقی حسن آبادی | sadeghi hasanabadi
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

فاطمه یوسفی کزج | yousefi kazaj
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://coth.ui.ac.ir/article_20770_3b5117b20545a5f8752692f290aaf192.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/610/article-610-335195.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات