این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
الهیات تطبیقی
، جلد ۷، شماره ۱۶، صفحات ۱۲۵-۱۴۲
عنوان فارسی
مطالعه تطبیقی حضرات خمس از دیدگاه قیصری و امام خمینی
چکیده فارسی مقاله
حضرات خمس، حقیقتی جامع در عرفان اسلامی است که نخستین بار در مکتب ابنعربی و توسط خود او به شکل مصطلح آن مطرح شد. حضرات خمس ناظر بر درجات و مقامات وجود مطلق و مراتب کلّی هستی است که موطن ظهورات و تجلیات حق تعالی میباشد. قیصری و امام خمینی که هر دو متأثر از آموزههای مکتب ابنعربی هستند، تمایز آرای آشکاری با یکدیگر و با سایر عرفا در این زمینه دارند و در برخی موارد، ابداعاتی را نیز میتوان در آنها سراغ گرفت. به اعتقاد ایشان مراتب وجود، منحصر در پنج حضرت است که عبارتند از: لاهوت، جبروت، ملکوت، ملک و انسان کامل. از میان این حضرات، لاهوت، جزء مراتب ذات بوده و بر مرتبه ذات واحدیت اطلاق میشود. سه مرتبه دیگر نیز از جمله مراتب خارج محسوب میگردند. همچنین انسان کامل، جامع حضرات پیشین است و از آن تحت عنوان کون جامع یاد میشود. گونه رویکرد قیصری و امام خمینی به موضوعات عرفانی و از جمله حضرات خمس، تحت تأثیر سنتی است که از آن برخاستهاند؛ بدین لحاظ عرفان امام خمینی، رنگ و بوی عرفان شیعی دارد. تطبیق آرای قیصری و امام در مواردی؛ نظیر مفهوم وجود، اسماء و صفات الهی، مفاتیح غیب، عماء، مراتب ذات حق، مراتب خارج، انسان کامل و نظایر آنها که همگی داخل در مقوله حضرات خمس هستند، اختلافات مبنایی ایشان را در این زمینه به خوبی تبیین میکند. تضارب تأملات عرفانی این دو عارف برجسته، بهویژه در مسئله حقیقت محمدیه و اضافه شدن حقیقت علویه در عرفان امام، جلوه بیشتری مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عرفان اسلامی، عرفان شیعی، حضرات خمس، قیصری، امام خمینی،
عنوان انگلیسی
Comparative study of Hadarat-e khams in viewpoints of Gheisari & Imam Khomeini
چکیده انگلیسی مقاله
Hadarat-e khams encompasses the levels of absolute existence and the general levels of universe in which the divine theophanies are perceived. In Gheisari and Imam Khomeini opinions, the levels of existence are divided into five Hadrats which are as follows: Divine aspect (Lahoot), Divine Empire (Jabaroot), Angelic World (Malakoot), Corporeal World (Molk) and perfect human. Form among these Hadarat, Lahoot is a part of the levels of Essence and is attributed to the level of Oneness (Vahedyat). The other three levels are believed to be the levels of Out (Kharej). The level of perfect human includes the previous Hadrats; this level isusually described as âsynthetical beingâ (Kown-e Jame). The approach taken by Gheisari and Imam Khomeini to the study of mystical issues, particularly the Hadarat-e khams, was under the influence of the atmosphere in which they had worked and studied; thus, Imam Khomeiniâs approach to mysticism has the flavor of Shia mysticism. Comparing Gheisariâs and Imam Khomeiniâs opinions in some issues such as the meaning of existence, Godâs names and attributes, Keys to the Absent (Mafatih-e Gheib), Chaos (Ama), thelevels of the divine essence, Kharej levels, perfect human and the like, which are all involved in Hadarat-e khams, one can distinguish the basic differences in their ideas. These differences seen in their way of thinking come into sight more significantly especially when it comes to the issue of Muhammadan Reality (Haghighat-e Mohammadie) and Alawi Reality (Haghighat-e Alawie) that was added to Imam Khomeiniâs mystical viewpoints.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدمحمود یوسف ثانی | seyed mahmoud
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
حسین زحمتکش |
پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
نشانی اینترنتی
http://coth.ui.ac.ir/article_20774_e25089857eb11d47da3a32d45c71d44a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/610/article-610-335198.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات