این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
الهیات تطبیقی
، جلد ۷، شماره ۱۵، صفحات ۹۵-۱۰۸
عنوان فارسی
تحلیل مقایسهای آراء آکویناس و ابنسینا درباره علم فرشتگان
چکیده فارسی مقاله
در این نوشتار، دیدگاه آکویناس و ابنسینا درباره علم فرشته بررسی و تحلیل شده است و وجوه اشتراک و اختلاف آنها را در این خصوص بیان کردهایم. با اینکه آکویناس و ابنسینا هر دو متأثَر از سنّت ارسطویی بودهاند؛ ولی چون جهانشناسی آنها از جهاتی متفاوت است، درباره جایگاه علم فرشته به نتایج مختلفی رسیدهاند. آکویناس و ابنسینا هر دو معتقدند که فرشتگان طبایع عقلانی هستند؛ بنابراین مشخّصه اصلی آنها علم است؛ ولی با این تفاوت که ابنسینا علم فرشته را علّت ایجادی موجودات مادون خود میداند؛ ولی آکویناس معتقد است که فرشتگان نقش ایجادی و علّی در عالم ندارند و کیفیّت علم فرشته بیشتر به امور مادون با درجه بساطت ذات آن تبیینپذیر است. ازسویدیگر، ابنسینا معتقد است که فرشته، جزئی را از طریق کلی (به معنای ثابت و لایتغیر) میشناسد؛ ولی آکویناس میگوید که فرشته، جزئی را به ما هو جزئی میشناسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آکویناس، ابن سینا، فرشته، علم، عقل فعال، جواهر عقلی،
عنوان انگلیسی
Comparative analysis of Aquinas and Ibn sinaâs viewpoints about the knowledge of angels
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract In this article, we will analyze the viewpoints of Aquinas and Ibn Sina about the knowledge of angels, then will show their similarities and differences regarding this topic. Although both Aquinas and Ibn Sina are affected by Aristotelian tradition but due to their different cosmology their views about this concept is different in some aspects, therefore they draw different conclusions about the place of angelâs knowledge. Aquinas and Ibn Sina both believe that angels are intellectual entities and their major characteristic is cognition, but Ibn Sina believes that the angelâs knowledge is the cause of inferior beings but Aquinas maintains that angels havenât a causal role in universe and the knowledge of superior angel in relation to inferior angel is explainable by simplicity of its essence. On the other hand, Ibn Sina believes that angels know the particular thing through universal concept (that is, constant and unchangeable affairs), but Aquinas says that the angel know particular qua particular.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی سنایی |
گروه ادیان و عرفان دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
عظیم حمزییان |
گروه ادیان و عرفان دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://coth.ui.ac.ir/article_20762_6dffb654d053d6b8d17f6e54a4ede459.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/610/article-610-335206.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات