این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الهیات تطبیقی، جلد ۶، شماره ۱۳، صفحات ۵۹-۷۲

عنوان فارسی نظریه وحدت متعالی دین
چکیده فارسی مقاله این مقاله به صورت تحلیلی- توصیفی با روش کتابخانه‌ای در حوزه علوم قرآن و حدیث انجام گرفته است و در پی بیان نظریه‌ای جدید است که میان اختلاف دیدگاه‌ها در مورد نسبت ادیان، داوری نماید. قرآن، به کلمه مساوی (کلمه سواء) دعوت می‌کند. این کلمه مساوی «اسلام» است، اما اسلام نه به معنای ظاهری، بلکه به معنای تسلیم و پرستش بی‌شریک خدا. به شرط آن‌که این حرکت تحت هیمنه و شهادت رسول خاتم(ص) و امت وسط او باشد. در این پژوهش چنین نتیجه گرفته می‌شود که علی‌رغم طرح نظریات مختلف در باب وحدت یا کثرت ادیان، قرآن مستقلاً دارای بیانی متفاوت و ویژه در باب مناسبات میان ادیان است که می‌توان آن را «وحدت متعالی دین»، نام گذاری نمود که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که عبارتند از لزوم رسوخ در دین و دعوت ادیان به توحید از مسیر دینی منحصر به هر یک از آن‌ها، مبارزه با انحصارگرایی و لزوم تعالی مسلمانان برای وحدت، بیان نقش شیعه در تحقق وحدت ادیان، پس از تفسیر حداقلی از امت و بیان عمودی بودن شهود امت بر مردم
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وحدت، کثرت، ادیان، اسلام،

عنوان انگلیسی Theory of Transcendent unity of Religion
چکیده انگلیسی مقاله This descriptive-analytic study by method in the form of a library in the field of Sciences of Quran and Hadith and suggests a new theory on difference of views about the religious judgments. The main problem is in one hand, the Quran's recognition of the plurality of religions in some verses and in other hand,the other verses those can be seen on the negation of religious plurality. In light of certain verses in this issue, some of thinkers have raised under different titles such as Traditionalism or religious pluralism and the unity of religions and religious pluralism and so on. mentioned religions in Quran, are essentially same in the Islam and monotheism. Thus there are the consensus on essential unity of religions and disagreement onhistoric unity of religions that is a source of more disagreements and different issues. Quran has determined the "bestdispute" asa method of dealing with religious laws that requires faith to common elements that is the "Islam" , although the "bestdispute" in light of the transcendental unity. This means that "best dispute" is a line between practical and theoretical pluralism. Instead of denying the "people of the Book", you shouldtake "Astbqa on charity" or overtaking on virtues. The rule stated in the Qur'an can be call"penetration in religion" and through this we can have better understand of the Qur'an's emphasis on reinforcement the Torah and the Gospel. However It should not be as pluralists, we have means Islam as only a religion in other religions.according to the Qur'an, the Prophet is the witness of the Muslims and people of Islam are witnesses of other peoples. total of true and mystical interpretation of the verses with these verses that explain Muslim religious superiorityindicate that the teachings of Islam has started fromthe holy scriptures, but under the prestige and the testimony of the teachings of the Prophet can be searched. In the Quran, the Muslim community have been called "moderate community". The Important result of The difference between vertical understanding from the horizontalis in the unity of religion. by the witness of nation of Islam - meaning the mediator between God and the Prophet of the People, the context of the unity and conflict resolution among the people to be provided. According toShiacommentators , the"moderate community" have minimal meaning and not maximal. Obtained on Shia traditions "moderate community" composed of some and not all Muslims, and some commentators have argued that the Quran is clear and apparent in dissatisfaction with some Muslims. According to the inward interpretation of Islam and "transcendent unity of religion", one religion over other religions have placed, it is the unity of religions. In general, the Quran, have especial comment on religions and none of the current theories do not fully explain the Quran's view. Quran calls into the word of God equally between religions, but this call to Islam is for all and no one is not who excluded from the invitation. and also the belief of the Prophet vertical, household, community center Shiites and people can be people through Bit interpreted not all Muslims claim Islam. Another important point is that the starting point should be first religion of anyone. At the end we can say: the theory of "transcendent unity of religions", with a focus on the true Islam and monotheistic religions version of the possibility of unity, has the following unique features: • the need to penetration in religionand religious invitation to unity of the religious path unique to each of them • struggle with exclusivismand requirement for progress of Muslims in unity • minimalistic interpretation of the moderate nation and the vertical understanding of witness. • The Holy Qur'an • Azizan, Mehdi, 2007, Pluralism In Islamic Thought , marifat, Vol:16, No:10(121), 13-25 • Asadi, Mohammad,2009, The religious pluralists unsuccessful in appealing to divine names and attributes ,Quran Shinakht, Vol.2. No.2, 213-245 • Akbariyan, Reza, Jalali, Alireza,2008, A ciritical consideration on ancient view of the Unity of reliegions, The new religious thought journal, No:12 • Bahrami, Mohammad, 2002,A Critique on “Quran and pluralism”, Quranic research journal, No:32, 124-151 • Bahrami, Mohammad, 2003,A Critique on “Quran and pluralism”, Quranic research journal, No:33, 149-169 • Bahrani, seyed Hashem, 1995, Al-borhan, Trhran, Besat institute • Fakhr-e-Razi, mohammad ibn omar, 1999, Mafatih ol-gheyb, Beirut, Dar ehya al-toras al-arabi • Fazlollah, seyed mohammad Hosein,1998, men wahye Al-qoran, Beirut, Dar ol-melak • Feyz Kashani, Mohsen,1994, Al-safi, Tehran, Al-Sadr • Ghadrdan Gharamaleki, MohammadHasan, (n.d), Quran And Pluraism, Tehran, Youth thought center • Ghadrdan Gharamaleki, MohammadHasan,2003, A Critique on “Quran and pluralism”, Quranic researchs journal, No:33, 138-157 • Gharaati, Mohsen,1994, Tafsir-e-Noor, Tehran, Cultural Center of the lessons from the Quran • Glyn, Richards, 2001, Towards atheology of religions, translated by Gandomi NasrAbadi, Reza, Meftah, AhmadReza, Qom, Religious Studies and researchs Center, • Hick, john, 1993, Philosophy of Reliegion, Tehran, Al-hoda • Ibn babeweih, Mohammad ibn Ali, 1997,Al-amali, Tehran, Ketabchi • Ibn-r-e-manzur, mohammad ibn mokarram, 1993, Lesan ol-Arab, Beirut, Dar e sadr • Peterson ,Michael, Hasker ,William , Reichenbach, Bruce & Basinger ,David , 2010, Reason and religious belief, Tehran, Tarhe now • Javadi Amoli, Abd-o-allah, 2010, Religious studies, Qom. Esra • Javadi Amoli, Abd-o-allah, 2011, Tasnim, Qom. Esra • Karami, Tayebe, Kadivar, Mohsen, 2004, Relationship human diversity with a multiplicity of religions And the idea of transcendent unity of religions in the eyes of traditionalists Journal of Religious Thought , No:12 • Majlesi, Mohammadbagher, 1982 , Behar ol-Anwar(Seas of Lights) , Beirut, Dar ehya al-toras al-arabi • Makarem, Shirazi,1995, Tafsir-e-nemoone, Tehran, Dar ol-kotob-e- eslamieh • Mohammadrezaii M, Karimzadeh T. A Comparison between Doctrines of John Hick and S. H Nasr on Religious Pluralism. 3. 2010 1 (2) :19-40 • Mohammadi. Abd allah, Khosropanah, Abd Ol-Hossein, 2010, Religious pluralism or pluralism in religion , The new religious thought journal • Mahdavi, Mansour, 2011, A Critique of Transcendent Unity of Religions in the Discourse of Traditionalism,Ma'rifat-i Adyān, Vol.3. No.1, 113-134 • Najafi , Mohammad Javad , Mohammadi ,Javad ,2012, Semantics of Islam and Quran and it’s Relation with Religious Pluralism, Comparative Theology,vol:3, No:8 • Nasr, seyed Hosein, 1994, The heart of Hslam, Tehran, Haghighat • Ragheb-e-Esfehani, 1996, mofradat, translated by Khosrawi Hoseini, seyed Gholamreza, Tehran, mortazavi • Rashid reza, Mohammad, (n.d), Al-manar, Beirut, Dar-ol-fekr • Panahi Azad , Hassan,2008, Religious pluralism and the era of Appearance, Mashregh –e- Mouood, Vol:2, No:8, 87-110 • Soroosh, Abdolkarim, 2007, Direct ways, Tehran, Serat • Traditionalism in the poll of scholars, 1998, Naghd va nazar journal, 6-66 • Tabari, Abu-jafar Mohamab ibn jarir, 1991, Jam al-bayan, Beirut, dar Al-marefah • Tofighi, Hosein, 2000, An introduction to the great religions, Tehran, Samt and Taha • Tabatabaei, Mohammadhosein,1995, Al-mizan, Tehran, allame Tabatabaei inistiute • Tabarsi, Fazl ibn Hasan, 1981, Majma al-bayan, Tehran, Farahani • Torayhi, fakhr al-ddin, 1986, majma al-Bahrayn, Tehran, ketabforoshi mortazavi • Tusi, Mohammad ibn Hasan, (n.d), Al-Tebyan, Beirut, Dar ehya al-toras al-arabi • Zamakhshari, Mahmood, 1986, Al-kashshaf,Beirut, Dar-ol-ketab-al-arabi منابع: قرآن کری٠ابن بابویه، محمد بن علی، 1376، الأمالی ، تهران، کتابچی ، چاپ شش٠ابن منظور، محمد بن مکرم،1414، لسان العرب، بیروت، دار صدر، چاپ سو٠بحرانی، سید هاشم،1416 ، البرهان فی تفسیر القرآن، تهران، بنیاد بعثت، 10Ø‌ پترسون ، مایکل ،1389 ، عقل و اعتقاد دینی، تهران، طرح نو، چاپ هفت٠Ø‌وادی آملی، عبدالله، 1389، دین شناسی، قم، اسراء ، چاپ شش٠Ø‌وادی آملی ، عبدالله، 1390، تفسیرموضوعی قرآن، قم، اسراء ، 18Ø‌لد Ø‌وادی آملی، عبدالله1391 ، عبدالله ، تسنیم، قم، اسراء راغب اصفهانی، 1375، تحقیق مفردات الفاظ قرآن، ترØ‌مه خسروی حسینی سید غلامرضا، تهران، انتشارات مرتضوی رشیدرضا ، محمد ،(بی تا)، المنار، بیروت، دارالفکر ریچاردز، گلین، 1380، به سوی الهیات ناظر به همه ادیان، ترØ‌مه گندمی نصرآبادی، رضا، مفتاح، احمدرضا، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، چاپ اول زمخشری، محمود، 1407، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت، دار الکتاب العربی، سروش، عبدالکریم، 1380، صراطهای مستقیم، تهران، صراط، چاپ چهار٠طباطبایی،محمدحسین،1374، تفسیرالمیزان، ترØ‌مه سیدمحمدباقرموسوی همدانی،تهران،بنیادعلامه طباطبایی،23 Ø‌ طبری، ابو Ø‌عفر محمد بن Ø‌ریر ، 1412، Ø‌امع البیان فی تفسیر القرآن ، بیروت، دار المعرفه طبرسی ، فضل بن حسن، 1360 ، مØ‌مع البیان فی تفسیر القرآن، ترØ‌مه گروهی، تهران، انتشارات فراهانی طریحی، فخر الدین ، 1375، مØ‌مع البحرین، تهران، کتابفروشی مرتضوی طوسی، محمد بن حسن (بی تا)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت دار احیاء التراث العربی فخررازی ، ابوعبدالله محمد بن عمر ، 1420 ق ، مفاتیح الغیب، بیروت، دار احیاء التراث العربی فضل الله ، سید محمد حسین، 1419 ق، تفسیر من وحی القرآن ، بیروت، دار الملاک للطباعه و النشر فیض کاشانی ، ملا محسن،1415 ق، تفسیر الصافی، تهران ،انتشارات الصدر قدردان قراملکی ، محمد حسن، (بی تا)، قرآن و پلورالیزم، تهران، کانون اندیشه Ø‌وان قرائتی، محسن، 1383، تفسیر نور، تهران ، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن مØ‌لسی، محمد باقر بن محمد تقی، 1403 ق، بحار الأنوارالØ‌امعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دو٠مکار٠شیرازی، ناصر،1374، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الإسلامیه نصر، سید حسین، 1383، قلب اسلام، ترØ‌مه شهرآیینی، سیدمصطفی، تهران، حقیقت هیک، Ø‌ان، 1372، فلسفه دین، ترØ‌مه بهرا٠راد، تهران، الهدی توفیقی ،حسین، 1389، آشنایی با ادیان بزرگ، تهران، سمت و طه، مقاله اسعدی، محمد، 1388، ناکامی کثرت گرایان دینی در تمسک به برخی اسما و اوصاف الهی، قرآن شناخت، سال دوم، شماره دوم،ص213 ـ 245 اکبریان، رضا ،1387، Ø‌لالی علیرضا، بررسی و نقد دیدگاه سنت گرایان درباره وحدت ادیان ، فصلنامه اندیشه نوین دینی، شماره 12 بهرامی، محمد، 1381، نقدی بر قران و پلورالیزم، مØ‌له پژوهش های قرآنی، شماره 32، ص124تا151 بهرامی، محمد، 1382، نقدی بر قران و پلورالیزم، مØ‌له پژوهش های قرآنی، شماره 33، ص149تا169 پناهی آزاد، حسن، 1387، پلورالیس٠دینی و عصر ظهور، فصلنامه مشرق موعود، سال دوم، شماره 8، ص87تا110 سنت گرایی در نظرخواهی از دانشوران (گفتگو با غلامرضا اعوانی، مصطفی ملکیان و محمود بینامطلق)، 1377، مØ‌له نقد و نظر، صص 6تا66 عزیزان، مهدی، 1386، پلورالیس٠نØ‌ات در اندیشه اسلامی ، ماهنامه معرفت ، سال شانزدهم، شماره 10 (پیاپی 121) ، ص13تا25 قدردان ملکی، محمدحسن، 1382، نقدی بر قرآن و پلورالیزم، مØ‌له پژوهش های قرآنی، شماره 33، ص138تا157 کرمی، طیبه ، کدیور، محسن ، 1383، رابطه تکثر انسان ها با تعدد ادیان و ایده وحدت متعالیه ادیان در منظر سنت گرایان ، فصلنامه اندیشه دینی ، شماره 12 محمدرضایی ، محمد ، کری٠زاده، طاهر، 1389، مقایسه دیدگاه Ø‌ان هیک و سید حسین نصر در باب کثرت گرایی دینی، مØ‌له الهیات تطبیقی، دوره 1, شماره 2 محمدی، عبدالله ، خسروپناه، عبدالحسین،1389 ، پلورالیز٠دینی یا پلورالیز٠در دین ، فصلنامه اندیشه نوین دینی، شماره 22 ، ص9تا30 مهدوی، منصور، 1390، نقد و بررسی وحدت متعالی ادیان در گفتمان سنت‌گرایی، مØ‌له معرفت ادیان، سال سوم، شماره اول،ص113 ـ 134 نØ‌فی، محمدØ‌واد، محمدی، Ø‌واد، 1391، معناشناسی واژه «Ø§Ø³Ù„ام» در قرآن، با تاکید بر بررسی رابطه آن با پلورالیز٠دینی، مØ‌له الهیات تطبیقی ، سال سوم، شماره 8
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Unity, plurality, Islam, religions

نویسندگان مقاله رضا کریمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

محمدرضا فریدونی | mohammad reza
استادیار گروه الهیات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

حسینعلی ترکمانی |
استادیار گروه الهیات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://coth.ui.ac.ir/article_15780_240f2c6e4cf6d119ea74e80f66eac4e0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/610/article-610-335224.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات