این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
الهیات تطبیقی
، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۴۹-۶۸
عنوان فارسی
سرگذشت انسان از اختیار تا نجات
چکیده فارسی مقاله
بحث اختیار انسان و سوء استفاده وی از اختیار، یا گناه، یکی از آموزه های اصلی کتاب مقدس و همچنین اندیشمندان مسیحی بوده است. از این میان، ایرنائوس و ترتولیان- از نخستین آبای کلیسا- هر دو اختیار انسان را به منزله ضرورتی در آفرینش آدمی برای به کمال رسیدنش می دانند، اما انسان همواره اختیار خود را به درستی به کار نمی برد و چه بسا موجبات گناه خود را فراهم آورد. ایرنائوس هرچند به مفهوم بازدارنده گناه در راه کمال توجه دارد، گاه برای آن کارکرد مثبت نیز قائل است و آن را وسیله تجربه آدمی و تشخیص سره از ناسره می داند، اما بر خلاف ایرنائوس، ترتولیان به این دگردیس ی مفهوم گناه قائل نبوده، گناه را همانا منتهی به مرگ و هبوط می داند، چنان که آدم و حوا هبوط کردند و از بهشت رانده شدند. برخلاف ترتولیان، ایرنائوس در اینجا نیز گناه آدم و حوا را ناشی از ناتوانی ایشان در آغاز آفرینش می داند و هبوط ایشان را محرکی برای ورود ایشان به این جهان برای به شباهت رسیدن با خداوند تفسیر می نماید، نه مانعی بر سر راه کمال. البته، در نجات شناسی ایرنائوس و ترتولیان تنها اختیار آدمی شرط کافی نیست، بلکه حضور پدر، پسر و روح القدس را نیز در فرآیند نجات و کمال انسان می طلبد
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختیار، گناه، هبوط، نجات، ایرنائوس، ترتولیان،
عنوان انگلیسی
The Story of Human, from Authority to Salvation
چکیده انگلیسی مقاله
The discussion of the human authority and his abuse of the authority are one of the main teachings of Testamaents and so Christian thinker. Of these, Irenaeus and Tertullian –of first church fathers-both regard the human authority as a necessity in the human creation for his achievement of the perfection. But the human doesn’t use his authority correctly and cause his sin. Although Irenaeus attends to the inhibitor concept of sin, sometimes believes in its positive function and regards it as a means of the human experience and the distinction of good and evil. But unlike Irenaeus, Tertullian haven’t believed in this metamorphic concept of sin, and believes that the sin leads to death and the fall of human, like Adam and Even Fall rejected from heaven. unlike Tertullian, Irenaeus regards Adam and Even sin due to their disability in beginning of the creation and interprets their Fall as driving of their arrival to world for being likeness of God, and no obstacle of the perfection path. However, in Irenaeus and Tertullian soteriology, the human authority isn’t enough, but the presence of Father, Son and Spirit is necessary in the salvation and perfection process.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
authority, sin, Fall, Salvation, Irenaeus, Tertullian
نویسندگان مقاله
ندا خوشقانی | خوشقانی
دانشجوی کارشناسی ارشد ادیان و عرفان، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
امیر عباس علیزمانی | amir abbas
دانشیار گروه فلسفه دین، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://coth.ui.ac.ir/article_15674_21e3045368f6e24794c862d830832604.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/610/article-610-335307.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات