این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الهیات تطبیقی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱-۱۸

عنوان فارسی تأثیر کلام معتزلی بر کلام قرائیمی
چکیده فارسی مقاله چکیده تقدس بیش از حد سنت شفاهی (تلمود) در برهه‌هایی از زمان در یهودیت ربانی، که موجب به حاشیه رانده شدن کتاب مقدس شده بود، گروهی را به مخالفت با آن سنت واداشت که فرقه قرائیم از این گروه بود. فرقه قرائیم در قرن دوم / هشتم، آن هم در زیر لوای فرهنگ و تمدن اسلامی شکل گرفت. قرائیان عقل گرا بودند و متکلمان این فرقه برای تفسیر کتاب مقدس، کلام معتزلی را به خدمت گرفتند و با مدد جستن از این کلام سعی در مقابله با جبهه مخالف خود؛ یعنی ربانیان نمودند. تاثیر معتزله بر متکلمان یهودی در سده چهارم / دهم به نقطه اوج خود رسید. گرچه برخی محققان در برهه­ای از زمان مسلمانان را در مباحث مشترک کلامی میان این دو دین متأثر از یهودیان می­دانستند، اما این متکلمان یهودی بودند که متأثر از متکلمان مسلمان بودند و با کمک آنها و مشارکت ربانیان و قرائیان، پربارترین دوره فلسفه یهودی؛ یعنی دوره قرون وسطی را شکل دادند .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قرائیم، فلسفه یهودی، کلام معتزلی، کلام قرائیمی،

عنوان انگلیسی The Influence of Mutazilah Theology upon Karaite Theology
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: Excessive sanctity of the oral tradition (Talmud) among Rabbinic Judaism, sometimes, which marginalized the Holy Scriptures among Jews, caused appearance of a sect that rejected the oral tradition. It was the Karaites sect that appeared in 8th century the century of Messiah movements of the eastern Jewish society. Among the causes of these Messiah movements are the appearance of Islam, and reestablishment of the traditional style of leadership of the Jewish society and the appearance of social-economical riots as consequences of this kind of leadership. Responding to these crises some Jews found some reforms necessary in their religion. Among these was Anan Ben David. The general rule of Anan was rejection of oral tradition, and returning to the Hebrew Scriptures (Old Testament). He believed every individual is required to take responsibility for interpreting the Scriptures, which resulted nothing but a lot of divisions in his newly appeared sect. But Karaite scholars prevented the sect from experiencing more split, by approving a series of interpretation rules. In the 10th and 11th centuries, Karaite literary men like Kirkisāni, David b. Boaz, Japhet b. Ali, Joseph Al-Basir and Jeshua b. Judah appeared and laid the foundation of Karaite's theological philosophy by getting help from Mutazilah theology. And after this period, Karaite scholars just engaged in translation, explanation and interpretation of the rich works of this period and created the most useful Jewish philosophy in Middle Ages.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قربان علمی |
دانشیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مریم ساجدی نسب | sajedi nasab
دانش آموخته کارشناسی ارشد ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://coth.ui.ac.ir/article_15668_fda1216cd45992d669360b66ec74f59e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/610/article-610-335311.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات