این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الهیات تطبیقی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۰۳-۱۱۶

عنوان فارسی روش تأویلی - تمثیلی فهم قرآن درعرفان و مذهب باطنیه
چکیده فارسی مقاله در مکتب عرفان و مذهب باطنیه1، از این جهت که برای آیات قرآن و کلمات آن، معانی باطنی قایلند، اعتقاد یکسانی وجود دارد. از این رو، هر دو طریق، برای کشف حقایق معانی قرآن کریم، روشی خاص را پاسخگو می‌داند؛ اما از لحاظ «روش شناختی» تمایز و اشتراک‌هایی در شیوه هرمنوتیکی دو نحله فوق وجود دارد که با مطالعه دقیق در متون و منابع آنان، این تمایز و اشتراک‌ها روشن می‌گردد؛ با این بیان که در تأویل عرفانی سه ویژگی وجود دارد: الف) کشف مفهوم در بطن آیات؛ ب) تهذیب نفس برای دست‌یابی به کشف؛ ج) گذر از معانی حسی و راه‌یابی به معانی باطنی و روحانی. اما در نزد باطنیه مشخصه‌های اصل تأویل عبارت است از: الف) تعیین مصداقی مفاهیم کلمات قرآن؛ ب) تعلیم؛ ج) آزاد بودن و تردد معانی از حسی به روحانی و یا بالعکس از روحانی به معانی حسی. مقاله حاضر عهده‌دار تبیین این ویژگی‌ها و فرآیندهای روش شناختی این دو بینش است که با سیری در تبیین مفاهیم اصطلاحی، نظیر «مَثَل» و «تأویل» در آرای آنها شروع و در پایان، به وجوه اشتراک و تمایز در روش آن دو در تبیین قرآن کریم پرداخته شده است و سر انجام به داوری صحیح فهم متن اشاره گردیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مَثَل، ممثول، تأویل، عرفان، باطنیه، کشف، تعلیم،

عنوان انگلیسی Paraphrase and Allegory Methods on Understanding from Quran at Gnosticism school and Batini’s Path
چکیده انگلیسی مقاله on Gnosticism school and Batinis religion, have common belief that Quran have esoteric meanings on words and verses, therefore, those two methods have specific approachs to finding the real meanings of this verses. With exact focus on the texts and Sources of this two methods, we faced with Similarities and differences of hermeneutic on three specific Gnosticism Aspects A) finding the meanings on context of verses, B) by moral edification to achievement this meanings, C) by passing through apparent feeling and reaching to spiritual feeling of real meaning of verses. In the Batini ’ s beliefs, the main specifications of paraphrase are: a) Specifying the antitye of the words in the Qoran. b) Education of Paraphrases. c) Specifying the relation between feeling and spiritual meanings and vice versa. This Study, at first, has abigated to explane the meaning of paraphrase and allegory, and eventually, reviewed to similiarities and differences between them and Quran explanation, in addition we doing a arbitration between them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Paraphrase, Allegory, Gnosticism, Finding, Education

نویسندگان مقاله جعفر شانظری |
استادیار گروه الهیات، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

تقی اجیه |
دانشجو


نشانی اینترنتی http://coth.ui.ac.ir/article_15666_c564e293bf4fdd37c25075d7c8520dd0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/610/article-610-335316.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات