این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۲۲۳-۲۳۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر تمرینات درکی حرکتی بر روی عملکرد درکی حرکتی و مهارت های ترسیمی کودکان سندروم داون
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: سندروم داون از متداول ترین اختلالات ژنتیکی است که با هیپوتونی عمومی عضلات و اشکالاتی در مهارت های حرکتی همراه می باشد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر تمرینات درکی حرکتی بر روی عملکرد درکی حرکتی و مهارت های ترسیمی کودکان سندرم داون می باشد. مواد و روش ها: این پژوهش به صورت کارآزمایی بالینی از نوع طرح تک آزمودنی (ای - بی) با استفاده از نمونه در دسترس صورت گرفت. در این مطالعه مشارکت کننده ها در فاز پایه به صورت 2 بار در هفته مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از ثبات محوری ارزیابی ها، در فاز درمان به مدت 5/1 ماه، هر هفته 3 جلسه 60 دقیقه ای تحت آموزش تمرینات درکی حرکتی قرار گرفتند. جهت بررسی الگوی تغییرات در فاز پایه و درمان، از آماره سی و آزمون آنالیز بیزین استفاده گردید. نتایج: نتایج حاصله نشان می دهد که تاثیر تمرینات درکی حرکتی بر عملکرد درکی حرکتی، تنها در 1 شرکت کننده از تاثیر متوسط تا قوی، بر توانایی ترسیم از روی الگو، در 2 مشارکت کننده از تاثیر ضعیف، 2 مشارکت کننده از تاثیر خیلی قوی و 1 مشارکت کننده از تاثیر متوسط و بر هماهنگی دیداری حرکتی، از تاثیر خیلی قوی در 4 شرکت کننده و تاثیر قوی تا خیلی قوی در 1 شرکت کننده برخوردار بوده است.نتیجه گیری: نتایج حاصله نشان می دهد که تمرینات درکی حرکتی می توانند مداخله درمانی موثری برای بهبود هماهنگی دیداری حرکتی و متعاقب آن مهارت های ترسیمی کودکان سندروم داون باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of perceptual motor exercises on perceptual motor function and drawing skills of children with Down's syndrome
چکیده انگلیسی مقاله Background: Down's syndrome is one of the most common genetic disorders characterized by generalized muscular hypotonia and deficits in motor skills. The purpose of this study was to evaluate the effect of perceptual motor exercises on perceptual motor function and drawing skills of children with Down's syndrome. Materials and Methods: This clinical trial was conducted using an available sample based on single-system design (AB design). The participants in this study were evaluated twice a week in the baseline phase. After core stability assessment, they were trained with perceptual motor exercise in the treatment phase for 1.5 months every 3 sessions per week for 60 minutes. To investigate the changes in baseline and treatment phases, the C statistic and Bayesian analysis were used. Results: The obtained results revealed that perceptual motor exercises had a moderate to strong effect on perceptual motor function in only one of the participants and had a weak effect on drawing skills in two of the participants, very strong effect in two of the participants and moderate effect in one of the participant and also these exercises had a very strong effect on visual motor coordination in four participants and strong to very strong effect in one of them.Conclusion: The findings show that perceptual motor exercises can be an effective intervention to improve visual-motor coordination and subsequently drawing skills in children with Down's syndrome.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نرگس قمری | narges ghamari


شهلا رفیعی | shahla rafeei
department of occupational therapy, faculty of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, i. r. iran.
تهران، میرداماد، خ شهید شاه نظری، دانشکده علوم توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

رمضان سلطانی | ramezan soltani


زهرا قمری | zahra ghamari



نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-1202&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده medicine, paraclinic
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات