این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
باغ نظر، جلد ۱۴، شماره ۴۶، صفحات ۵۱-۶۴

عنوان فارسی انتقال معنای اثر نقاشی در معماری بازگویی معنای اثر نقاشی مادام دوسون ویل و مجموعه استودیو در معماری خانه دیوار
چکیده فارسی مقاله معماری می‌تواند جدا از وجهه کارکردی خود واجد معنا بوده و معنای آن را به روشنی بیان کند‌. معماری و سایرهنرها همچون نقاشی می‌توانند واسطه و رسانه‌هایی برای عرضه معنا باشند، معنا ‌می‌تواند بین عرصه‌ها و رسانه‌های مختلف مشترک باشد‌. بسیاری از معماران معاصر پیوسته در تلاش برای انتقال معنای متداعی از یک اثر هنری به رسانه معماری بوده و در این راستا به بازگویی ایده‌ها و مفاهیم در محیط‌های نمادین می‌پردازند‌. بدون تردید‌، معنای اثر هنری ‌می‌تواند با اجزا یا نمادهای بیانی دیگر وارد روابط استعاری شده، به این ترتیب معانی متداعی از یک اثر هنری به سایر آثار هنری انتقال یابد. در این راستا از جمله ‌مسایلی که جای آن در حوزه معماری خالی است، بحث انتقال معنا از سایر رسانه‌های هنری به رسانه معماری است‌. این مقاله با طرح فرضیه‌های زیر تلاش ‌می‌کند چگونگی انتقال معنا از رسانه نقاشی به رسانه معماری را تبیین کند : الف‌. انتقال معنااز سایر رسانه‌های هنری به رسانه معماری، ‌می‌تواند معماران را درراستای خلق معنا یاری رساند. ب‌‌. بهره‌گیری از راهبردهایی مانند استعاره‌، نقش اساسی در انتقال معنا از سایر رسانه‌های هنری همچون نقاشی به معماری دارد‌. جهت تبیین فرضیه‌ها در این مقاله نحوه بازگویی جان هیداک از نقاشی مادام دو سون ویل اثر جان اگوست دومینیک اینگرس و مجموعه استودیو اثرژرژبراک در معماری خانه دیوار2 بررسی ‌می‌شود‌. روش تحقیق این مقاله براساس روش توصیفی _ تحلیلی و استدلال منطقی پایه ریزی شده و مبتنی بر بررسی و تحلیل اطلاعات کتابخانه‌ای است‌. در نهایت این پژوهش نشان می‌دهد انتقال معنا از یک واسطه هنری به واسطه دیگر ‌می‌تواند موجب توسعه ایده‌ها از سایر هنرها همچون نقاشی به معماری و بالعکس شده و در ارتقاء هر دو رسانه هنری تاثیر گذار باشد‌.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقاشی، معماری، معنا، جان هیداک‌، خانه دیوار، استعاره،

عنوان انگلیسی Painting and Architecture, Delivering a Message, with a Special Look at Madame D’Haussonville Art Painting and Studio Complex in the Architecture of Wall House
چکیده انگلیسی مقاله Apart from functional aspect; architecture can convey the meaning and express its own meanings clearly. Other arts such as painting also can deliver several messages that can be different in various madeia. Many contemporary architects constantly attempts to convey a message of an artwork to architectural media and in this regard, they try to restate the ideas and concepts in a symbolic environment. Without doubt, the meaning of an artwork can be imported with components or other expressive symbols, and thus the litigant meanings of an artwork can be transited to another. In this regard, one of the issues that is missed in architecture area, is the discussion of conveying the meaning from other art media to the architecture. This paper tries to explain how to convey the meaning from Painting to architectural media. It is assumed that conveying the meaning of other art medias to architectural media can help the architects to create the meaning and B) Using metaphor, plays an essential role in conveying the meaning from other art media such as painting to architecture. In this paper, in order to answer the research hypothesis, the way John Hejduk restates the Madame D’Haussonville painting by John Auguste Dominique Ingres and the studio series by Georges Braque in the architecture of the wall house 2 are discussed. The Methodology of this paper is based on descriptive analytic methods and logical reasoning. It also relies on the discussing and analyzing the library information. Finally, this study shows that conveying the meaning from one art media to another can develop ideas from other arts such as painting to architecture and vice versa and be effective in the enhancement of both of these art media.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سحر برهانی فر |
دانشجوی دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، ایران . نویسنده مسئول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)

سیدجلیل موسوی | seyed jalil
دکتری معماری، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ایران .
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)

غلامرضا طلیسچی |
دکتری معماری، استادیار دانشگاه بو علی سینا، همدان، ایران .

محمد ابراهیم مظهری | mohammad ebrahim
دکتری معماری، دانشگاه شهید چمران اهواز .
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://www.bagh-sj.com/article_44375_afc16ebc6bdcabd47b4e31edf1faed48.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-335500.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات