این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ رضوی، جلد ۱۲، شماره ۴۸، صفحات ۷-۳۲

عنوان فارسی واکاوی راهبردهای نمادین‌سازی سرمایه‌ها در حوزۀ هویت شهری با اتکا به روایات پیرامون امام رضا (ع) و بر بنیاد دیدگاه پی‌یر بوردیو
چکیده فارسی مقاله  فضای شهر به وسیلۀ فرایندهای اجتماعی، اقتصادی و طبیعی در حال تغییر و نوزایی است. در این راستا، پاسداشت سرمایه‌های فرهنگی در یک شهر، یکی از چالش‌های بنیادین جهان معاصر است؛ هویت مردم، بر سرمایه‌های فرهنگی برجای مانده از گذشته، استوار است و یافتن راهی میانه برای توسعۀ پایدار شهرها، همراه با حفظ شاخصه‌های هویتی، دغدغۀ همیشگی پژوهشگران این حوزه بوده‌ است. از جملۀ سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی ایران، شخصیتِ امام رضا (ع) است که سفر ایشان به ایران، بزرگ‌ترین رویداد مذهبی تاریخ ایران بوده و گنجینه‌ای از روایت‌ها را در اختیار ایرانیان قرار داده‌ است؛ روایت‌هایی که هر کدام، ضمن آنکه به‌مثابۀ سرمایۀ فرهنگی می‌توانند مورد توجّه قرار گیرند، قابلیت تبدیل به سرمایۀ نمادین و ایجاد ارزش افزوده را نیز دارند. این پژوهش به روش توصیفی‌تحلیلی و با بهره‌گیری از منابع اسنادی و کتابخانه‌ای در پی بیان این موضوع است که چگونه می‌توان با بهره‌گیری از این سرمایه‌های فرهنگی به آفرینش سرمایۀ نمادین در فضاهای شهری و روستایی پرداخت و هویت شهری را بر این خاستگاه عظیم اجتماعی و فرهنگی استوار کرد. برساختن هویت تاب‌آور و توسعۀ پایدار شهرها با تکیه بر ظرفیت‌ سرمایه‌های نمادین‌شده از روایت‌ها پیرامون امام رضا (ع) امکان‌پذیر است؛ بخش عمدۀ این توسعۀ پایدار، می‌تواند متکی بر گردشگری مذهبی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امام رضا (ع)،سرمایۀ نمادین،هویت شهری،پی‌یر بوردیو،

عنوان انگلیسی Analyzing the strategies of symbolizing capitals in the field of urban identity by relying on the traditions surrounding Imam Reza (AS) and based on Pierre Bourdieu's point of view
چکیده انگلیسی مقاله The structure and spatialization of cities, directly or indirectly, display the identity elements of the people of that city. Since change is the only constant thing in the city, preserving the cultural assets in a city is one of the fundamental challenges of the contemporary world; The identity of the people is based on the cultural assets left over from the past, and finding a middle way for the sustainable development of cities, along with preserving the identity indicators, has been the constant concern of researchers in this field. Among the social and cultural capitals of Iran is the personality of Imam Reza (AS), whose trip to Iran, as the greatest religious event in the history of Iran, has provided Iranians with a treasure of narratives; each of which, in addition to being considered as a cultural capital, have the ability to become a symbolic capital and create added value. The current research, using the descriptive-analytical method and using documentary and library sources, seeks to explain how it is possible to create symbolic capital in urban and rural spaces by using these cultural capitals and base the urban identity on this great social and cultural origin. It is possible to build a resilient identity and sustainable development of cities by relying on the capital capacity symbolized by the narratives surrounding Imam Reza (AS); A major part of this sustainable development can rely on religious tourism.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله امام رضا (ع),سرمایۀ نمادین,هویت شهری,پی‌یر بوردیو

نویسندگان مقاله فهیمه طاهری مقدم |
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

زهرا جمشیدی |
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

علی صادقی منش |
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران


نشانی اینترنتی http://www.farhangerazavi.ir/article_181930_1b047c36c9904510c31d6a64c40b9555.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات