این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۲۳، شماره ۹۱، صفحات ۱۹۶-۲۲۷
عنوان فارسی
نظریهای میانی برای هدایت برنامه جامع تربیت مشاور در ایران: مطالعۀ نظریۀ برپایه
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف این پژوهش، ارائه نظریهای برای هدایت برنامه جامع و با کیفیت تربیت مشاور در ایران است.
روش:
با اتخاذ رویکرد کیفی و روش نظریۀ برپایه، دادهها از طریق مصاحبه نیمه
ـ
ساختاریافته،
در زمینه برنامههای تربیت مشاور در ایران با نمونهگیری هدفمند، جمعآوری
و برای تحلیل آنها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.
یافتهها:
یافتهها مقوله اصلی «رشد شخصی و توسعه مستمر حرفهای مشاور و ارتقاء کیفیت مشاوره» را مشخص ساختند. مقولههای مهم دیگر و زیرمقولهها عبارت بودند از «تعالی شناختی» (تقویت تفکر انتقادی، تقویت خلاقیت)، «ارتقاء عملکرد حرفهای» (تقویت ارزیابی و تأثیرگذاری مناسب، رشد
و توسعه مستمر
مهارتهای ارتباطی و مشاورهای) و «یادگیری فعال کارورزـمحور» (تعاملات آموزشی و حرفهای، تکالیف رشددهنده، خودسازی پیوسته).
نتیجهگیری:
در نتیجه این پژوهش نظریهای
میانی برای تسهیل هدایت برنامه جامع تربیت مشاور فرمولبندی شد که به ذینفعان کمک میکند تا از کیفیت و کفایت این برنامه اطمینان حاصل کنند. همچنین نرخ فارغالتحصیلان آمادۀ ورود به حرفه مشاوره بهبود پیدا کند و اتلاف منابع کاهش یابد. سیاستگذاران و ادارهکنندگان برنامههای مختلف تربیت مشاور میتوانند از این نظریه بعنوان مرجعی جهت فراهمآوردن محیط آموزشی و تربیتی غنی و حمایتگر برای کمک به رشد شخصی و توسعه مستمر حرفهای مشاوران آینده استفاده کنند؛ چنین امری در نهایت به ارتقاء کیفیت آموزش و خدمات مشاوره خواهد انجامید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشاوره، آموزش مشاور، برنامه تربیت مشاور، هدایت برنامه، نظریه برپایه، ارتقاء کیفیت
عنوان انگلیسی
A Middle-Range Theory to Guide the Comprehensive Counselor Training Program in Iran: A Grounded Theory Study
چکیده انگلیسی مقاله
Aim:
The aim of this research is to present a theory to guide a comprehensive and quality counselor training program in Iran.
Methods
:
By adopting a qualitative approach and grounded theory method, data were collected through semi-structured interviews,
in the context of counselor training programs in Iran with purposeful sampling;
open, central and selective coding was used to analyze the interviews.
Findings:
The findings identified the core category of "personal growth and continuous professional development of the counselor and improvement of the quality of counseling".
Other important categories and subcategories were "cognitive excellence" (strengthening critical thinking, strengthening creativity),
"enhancing professional performance" (strengthening appropriate
evaluation
and effectiveness, continuous growth and development of communication and counseling skills) and "intern-oriented active learning" (educational and professional interactions, developmental assignments, continuous self-improvement).
Conclusions:
As a result of this research, a middle-range theory was formulated to facilitate the guidance of a comprehensive counselor training program, which helps the beneficiaries to ensure the quality and adequacy of this program, also improve the rate of graduates who are ready to enter the counseling profession field and reduce the waste of resources.
Policy makers and administrators of various counselor training programs can use this theory as a reference to provide a rich and supportive educational and training environment to help the personal growth and continuous professional development of future counselors;
This will ultimately lead to the improvement of the quality of education and counseling services.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
counseling, counselor education, counselor training program, program guidance, grounded theory, quality improvement
نویسندگان مقاله
فاطمه حقیقت | Fatemeh Haghighat
University of Tehran
دانشگاه تهران
یاسر مدنی | Yaser Madani
University of Tehran
دانشگاه تهران
کیوان صالحی | keyvan salehi
University of Tehran
دانشگاه تهران
مقصود فراستخواه | Maghsood Farasatkhah
Institute for Research and Planning in Higher Education
ؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
مهرنوش پازارگادی | Mehrnoosh Pazargadi
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-2777-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره شغلی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات