این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تأملات فلسفی، جلد ۶، شماره ۱۷، صفحات ۶۱-۷۶

عنوان فارسی خودآگاهی به‌مثابۀ خداآگاهی در اندیشۀ ملاصدرا
چکیده فارسی مقاله نحوۀ ارتباط انسان با پیرامون خویش که ذهن هر اندیشنده‌ای را به خود مشغول می‌دارد، در فلسفه عمدتاً ارتباط «من» و «او» یا «خود» و «دیگری» تعبیر می‌شود. «من» با ادراک از «من» یا خودآگاهی عجین است. خودآگاهی در دیدگاه فلاسفۀ اسلامی از جملۀ علوم حضوری به حساب می‌آید. این نوشتار مدعی است که اگرچه از دیدگاه ملاصدرا نیز علم به خود  به نحو حضوری است، اما مبانی و پاره‌ای از شواهد در دیدگاه ملاصدرا دریافت نوینی از خودآگاهی موردنظر وی عرضه می‌دارد. در این دریافت، «غیر» یا «دیگری» نقش عمده‌ای در تکون «من» و تکامل آن دارد؛ به‌نحوی‌که مراتب آگاهی انسان متناسب با ادراک از «غیر» تکامل می‌یابد؛ تا آنجا که بالاترین مرتبه از معرفت «نفس» یا «خود»، معرفت به بالاترین مراتب از «غیر خود» که همان رب اوست، محسوب می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خود، خودآگاهی، معرفت، علیت، هستی، خداآگاهی،

عنوان انگلیسی Self-awareness as God-awareness in Mulla Sadra's Philosophy
چکیده انگلیسی مقاله Objectivity is among the most profound problems contemplated by philosophers. Both Mulla Sadra and Kant, as Islamic and Western philosophers, have profoundly addressed this problem. The present research tries to show that the problems around knowledge stated by Mulla Sadra can be more logically understood through principles of his ontology (i.e. graduation of being and the particularly of the human soul), and through his own initiatives such as creativity of the soul and its substantial motion, as well as the unity of knower and the known. Accordingly, we then follow the implications and results of this ontological solution and will compare it with Kant's epistemological solution.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات