این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
، جلد ۶، شماره ۱۹، صفحات ۲۹-۵۰
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی طرح و نقش منبر مسجد جامع نایین و منبر مسجد جامع سوریان
چکیده فارسی مقاله
در صنایع دستی، نقوش همواره جایگاه خاصی داشتهاند؛ از آثار منقوش بر سفالینههای تمدنهای کهن گرفته تا دستساختههای امروزین. در این میان، مطالعه تطبیقی نقوش منبرها و روابط بین آنها، علاوه بر شناسایی ارزش این آثار، زمینهساز پژوهشهای دیگر نیز خواهد بود. این پژوهش بر آن است تا چگونگی و میزان ارتباط بین طرحها و نقوش منبر مسجد جامع نایین و منبر مسجد جامع سوریان را ـ که در قرن هشتم هجری ساخته شده ـ تبیین نماید. این پژوهش با روش توصیفی ـ تطبیقی تدوین شده و دادهها را با مطالعات کتابخانهای و میدانی گردآوری نموده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد ساختار کلی طراحی و کتیبه دو منبر از الگویی واحد پیروی میکنند و از نظر طرح و نقش اسلیمی، ختایی و هندسی دارای یک قالب مشترک هستند اما بهلحاظ ظرافت طراحی، همسان نیستند که، تفاوتهای موجود را باید در شیوه و سبک هنرمندان دانست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
منبر، مسجد جامع نایین، مسجد جامع سوریان، نقش، منبت.
عنوان انگلیسی
Comparative Analysis of the Designs and Patterns o the Pulpits of Nain and Sorian’s Great Mosques
چکیده انگلیسی مقاله
Designs have always had a particular position in respect to handicrafts including the inscribed works on the potteries of the ancient civilizations to the modern artifacts. In this regard, the comparative study of the designs of pulpits and the relations between them not only will cause identification of the value of these works but also will pave the way for conducting more research. This study intends to explicate the relation between the designs and patterns of Nain and Sorian Great Mosque’s pulpits made in the 8th century AH. The study has been conducted by a descriptive-comparative method and the data have been collected through library and survey methods. The findings of the study show that the general structure of the design and inscription of both pulpits follow the same pattern and in respect to arabesque, angelica (Khataie) and geometric designs, they have a common format. However they are different in terms of details of designs that could be ascribed to the style of the artists.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
طیبه دهقانی | tayebeh dehghani
art university, tehran, iran
دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)
صمد سامانیان | samad samanian
from art university of tehran
دانشگاه هنر تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)
نشانی اینترنتی
http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-35&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/675/article-675-336079.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تاریخ هنر و معماری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات