این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
، جلد ۶، شماره ۱۸، صفحات ۱۵۵-۱۷۴
عنوان فارسی
بررسی و تحلیل نقشمایههای ایرانی ـ اسلامی گچبریهای امامزاده عبدالله اراک
چکیده فارسی مقاله
نقوش گچبری امامزاده عبدالله اراک، از نقشمایههای ایرانی ـ اسلامی رایج در دوران سلجوقی و متأثر از دوره ساسانی است. این پژوهش به روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی و اطلاعات آن از مطالعات کتابخانهای و میدانی تهیه شده است. سوالهای پژوهش عبارتند از اینکه، چه میزان هنر گچبری اسلامی وامدار دوره ساسانی بوده و تغییرات ایجاد شده بر سطوح گچبریهای اسلامی چگونه قابل تبیین است؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که بنیان نقوش تزیینی بنا، متاثر از گچبری دوره ساسانی و محتوای نقشمایههای آن متأثر از تعالیم الهی و رخدادهای مهم اجتماعی (نهضت ترجمه و گرایش به عقلگرایی) است و بالطبع چهار تغییر (حذف نقوش انسانی و حیوانی، گرایش به نقوش گیاهی و تجریدی و گرفتن نگاه اساطیری از آنان، بهکارگیری نقوش کتیبهای و ارائه نقوش هندسی چندضلعی) در مضمون نقشمایههای گچبری امامزاده دیده میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
امامزاده عبدالله، گچبری، ایرانی ـ اسلامی، نقشمایه.
عنوان انگلیسی
A Study on the Iranian-Islamic Motifs of Stuccos in Imamzadeh Abdollah of Arak
چکیده انگلیسی مقاله
The stuccos of Imamzadeh Abdollah in Arak are Iranian-Islamic motifs common in Seljuk era and influenced by the Sassanid period. The study has been conducted by an analytico-descriptive and comparative methodology and the data have been collected through library research and survey. The study attempts to provide answers to the questions in that to what extent the art of Islamic stuccos are indebted to the Sassanid period and how the underwent changes on the Islamic stuccos are determined. The results indicate that the foundation of decorating stuccos has been influenced by the stuccos of the Sassanid period and their motifs’ contents have been inspired by divine teachings and important social events (translation movements and tendency to rationalism); accordingly, four kinds of changes (eliminating human and animal motifs, having tendency toward plant and abstract motifs with a mythological view on them, applying inscriptional motifs, and proposing polygonal geometrical motifs) could be observed in the themes of the stuccos’ motifs of the Imamzadeh.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Imamzadeh Abdollah, Stucco, Iranian-Islamic, Motif.
نویسندگان مقاله
مجید ساریخانی | majid sarikhani
from shahr-e kord university
دانشگاه شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهرکرد (Shahr kord university)
اکبر شریفی نیا | akbar sharifinia
from tarbiat modares university
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
اکرم احمدی | akram ahmadi
from tarbiat modares university
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-42&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/675/article-675-336089.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تاریخ هنر و معماری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات