این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در علوم دندانپزشکی، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۲۹۲-۳۰۱

عنوان فارسی میزان آگاهی دانشجویان سال آخر دندانپزشکی از اصول تجویز صحیح انواع تکنیکهای رادیوگرافی دندانپزشکی و عوامل مرتبط با آن
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: رادیوگرافی یکی از مهمترین روشهای پاراکلینیکی در تشخیص صحیح و انتخاب طرح درمان در دندانپزشکی است. این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی دانشجویان سال آخر دندانپزشکی از اصول تجویز صحیح انواع تکنیکهای رادیوگرافی و عوامل مرتبط در سال 1400 انجام گرفت.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که به صورت مقطعی انجام شد تعداد 79 دانشجوی سال آخر دندانپزشکی وارد مطالعه شدند. پرسشنامه ای دو بخشی شامل بخش اول متغیرهای دموگرافیک، نمره درس رادیولوژی نظری 1 ، 2 و تشخیصی 4 و بخش دوم شامل 20 سؤال جهت بررسی آگاهی دانشجویان براساس مطالعات پیشین و کتاب رفرنس طراحی شد. روایی پرسشنامه توسط متخصصین براساس مقادیر Content validity Index (بالاتر از 79/0) و Content validity Reliability (بالاتر از 62/0) مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 24.0 آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.
یافته­ها: میانگین سنی دانشجویان 83/1 ± 16/25 سال بود. میانگین نمره آگاهی 07/2 ± 85/13 از 20 نمره با حداقل 9 و حداکثر 18 بدست آمد. بین نمره درس رادیولوژی نظری 1 (024/0= r و 019/0= p)، درس رادیولوژی نظری 2 (283/0= r و 011/0=p) و درس تشخیصی 4
(256/0=
r و 023/0= p) با میانگین نمره آگاهی دانشجویان ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد. به ازای افزایش هر یکسال واحد سن، به میزان 327/0 در میزان آگاهی کاهش معناداری مشاهده شد (010/0=p).

نتیجه گیری: در این مطالعه میزان آگاهی دانشجویان سال آخر از اصول تجویز صحیح انواع تکنیکهای رادیوگرافی دندانپزشکی در سطح متوسط به پایین ارزیابی شد که نیاز به مداخله از طریق تغییر در نوع آموزش را یادآور می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله میزان آگاهی، تجویز رادیوگرافی، معیارهای انتخاب بیمار، دانشجویان دندانپزشکی، انتخاب نوع رادیوگرافی

عنوان انگلیسی The Awareness Level of Senior Dental Students on the Principles of Proper Prescription of Various Dental Radiographic Techniques and Related Factors
چکیده انگلیسی مقاله Background and  Aims: Radiography is one of the most important paraclinical methods for an accurate diagnosis and treatment plan selection in dentistry. This study aims to assess the level of awareness among final-year dental students about the principles of prescribing the appropriate radiographic techniques and related factors in the year 2021.
Materials and Methods: In this descriptive-analytical study conducted cross-sectionally, a total of 79 final-year dental students participated. A two-part questionnaire was designed according to previous studies and reference books. It consisted of a first section with demographic variables, students’ grades in Radiology Theory 1 and 2, and Diagnostic Radiology 4, and a second section consisting of 20 questions to evaluate students' awareness. The validity of the questionnaire was confirmed by experts according to the content validity index higher than 0.79 and content validity reliability of 0.62. Pearson correlation coefficient and regression test were used for data analysis
.Results: The mean age of the students was 25.16 ± 1.83 years. The average awareness score was 13.85 ± 2.07 out of 20, with a minimum and maximum of 9 and 18, respectively. A positive and significant correlation was observed between the grades in Radiology Theory 1 (r=0.24, p=0.019), Radiology Theory 2 (r=0.28, p=0.011), Diagnostic Radiology 4 (r=0.25, p=0.023), and the average awareness score of the students. With each year increase in age, a significant decrease in awareness level by 0.32 was observed (p=0.010).
Conclusion: In this study, the level of awareness among final-year dental students about the principles of prescribing appropriate radiographic techniques in dentistry was evaluated as moderate to low, indicating the need for intervention through changes in the type of education.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Awareness level, radiographic prescription, patient selection criteria, dental students, choice of radiography type.

نویسندگان مقاله لادن حافظی | Ladan Hafezi
Islamic Azad University
دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران

صغری جعفری | Soghra Jafari
Private office
بخش خصوصی

مریم نوروزنژاد | Maryam Norooznezhad
Islamic Azad University
دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران


نشانی اینترنتی http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1863-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مطالعه اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات