این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۴، شماره ۵۱، صفحات ۱۰۹-۱۳۸
عنوان فارسی
واکاوی تجربه زیسته دبیران کانونهای فرهنگی-اجتماعی و انجمنهای علمی دانشگاه فرهنگیان استان البرز
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر، واکاوی تجربۀ زیسته دبیران کانونهای فرهنگی- اجتماعی و انجمنهای علمی دانشگاه فرهنگیان استان البرز بود.
روش:
در این پژوهش از روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش، شامل دبیران کانونهای فرهنگی- اجتماعی و انجمنهای علمی دانشگاه فرهنگیان استان البرز بود که با روش نمونهگیری هدفمند، 24 نفر از دانشجومعلمان(دختر و پسر) با معیار انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها، از مصاحبۀ نیمه سازمانیافته استفاده و فرایند مصاحبهها تا زمانی ادامه یافت که اشباع نظرات حاصل شد. سپس متن مصاحبهها با نرمافزار NVIVO کدگذاری شد و کدها در دو دسته مضمون اصلی و فرعی مشخص شدند.
یافتهها:
در پاسخ به پرسش تجربه زیسته دانشجومعلمان از فعالیت در کانونهای فرهنگی- اجتماعی و انجمنهای علمی، سه مضمون اصلی و 14 مضمون فرعی استخراج شد و در پاسخ به سؤال راهکارهای افزایش علاقۀ دانشجومعلمان به مشارکت در کانونهای فرهنگی- اجتماعی و انجمنهای علمی دانشجویی، راه حلهایی ارائه شد. یافتهها از تجربه زیسته دانشجومعلمان در کانونهای فرهنگی- اجتماعی و انجمنهای علمی ناظر بر مشارکت اندک دانشجومعلمان، ایرادهای مربوط به برنامههای انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی- اجتماعی و همچنین مشکلات ناشی از قوانین اداری و رویکردهای حاکم بر آنهاست.
نتیجهگیری:
برای مواجهه با مشکلات و افزایش مشارکت دانشجومعلمان در برنامهها و فعالیتها، راهکارهایی از قبیل اطلاعرسانی و آگاهیبخشی بیشتر به دانشجومعلمان، ارائۀ امتیازات فرهنگی و علمی به آنان، همکاری بیشتر مسئولان و اساتید، کیفیتبخشی به برنامههای فرهنگی و اصلاح فرایند اداری و قوانین به سیاستگذران و مسئولان ارائه شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجربه زیسته،دانشجومعلمان،دانشگاه فرهنگیان،کانونهای فرهنگی-اجتماعی،انجمنهای علمی،
عنوان انگلیسی
Analyzing the lived experience of the secretary of socio-cultural centers and scientific associations of Farhangian University of Alborz province
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the current research is to analyze the lived experience of the secretary of cultural-social centers and scientific associations of Farhangian University of Alborz province. The research method is qualitative and phenomenological. The statistical population of the research included the secretary of socio-cultural centers and scientific associations of Farhangian University of Alborz province, and 24 student teachers (girls and boys) were selected with criteria. In order to collect data, semi-structured interviews were used and the process of interviews continued until saturation of opinions was achieved. Then, the text of the interviews was coded with NVIVO software, and the codes were identified in two main and secondary themes. The findings are observing the low participation of student teachers, problems related to the programs of scientific associations and cultural-social centers, as well as problems caused by administrative laws and approaches governing them. To face the problems and increase the participation of student teachers in programs and activities, solutions such as; providing more information and awareness to student teachers, providing cultural and scientific privileges to them, more cooperation of officials and professors, quality of cultural programs, and reforming the administrative process and laws were presented to politicians and officials.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تجربه زیسته,دانشجومعلمان,دانشگاه فرهنگیان,کانونهای فرهنگی-اجتماعی,انجمنهای علمی
نویسندگان مقاله
حمید احمدی هدایت |
استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665. تهران، ایران
سالار علیمددی |
کارشناس آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان
کتایون حمیدی زاده |
استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
نشانی اینترنتی
https://ciu.nahad.ir/article_1290_bc8d97793408a317de1330685270a1f2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات