این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
International Journal of Psychology
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
شناسایی و طبقه بندی بازیهای کلاسی و خانوادگی موثر برکاهش اختلال اضطراب جدایی کودکان چهار تا هشت سال
چکیده فارسی مقاله
اختلال اضطراب جدایی از شایعترین اختلالات کودکان میباشد. پژوهش
حاضر
، کاربردی است وهدف آن شناسایی و طبقهبندی بازیهای کلاسی و خانوادگی موثر بر کاهش اختلال اضطراب جدایی کودکان چهار تا هشت سال میباشد. روش پژوهش حاضر، از دو بخش تشکیل میشود. بخش اول، شناسایی است که به روش مطالعه کتابخانهای و مرور سیستماتیک مقالات و متون علمی موجود در پایگاههای اطلاعاتی انجام شد. بخش دوم روش دلفی است. در اینروش از نظرات خبرگان برای بررسی یافتههای بهدست آمده در بخش اول استفادهشدهاست. جامعه آماری در بخش اول روش پزوهش، شامل منابع مکتوب، مقالات و اسناد معتبر علمی نمایهشدهبود. نمونهگیری از اینجامعه به روش هدفمند و براساس نظر محقق انجام شد. همچنین، تعداد ۵ نفر متخصص حوزه روانشناسی و مشاوره جهت طبقهبندی بازیها و دریافت تحلیل آنها در مورد میزان تاثیر بازیها بر اساس قضاوت محقق و به صورت هدفمند به عنوان نمونه بخش دوم روش پژوهش انتخاب شدند. نظر متخصصین درباره میزان اثرگذاری هر بازی برکاهش هر یک از مولفههای اضطراب جدایی به کمک چک لیست محقق ساخته به عنوان ابزار روش تحقیق بررسی شد. یافتهها نشان داد بیش از نیمی از بازیهای یافت شده حداقل بر چهار مولفه از هشت مولفه اضطراب جدایی (ترس از تنهایی،ترس از رها شدن، نگرانی از وقوع حوادث خطرناک، تعامل و ارتباط نامناسب کودک- والد، ضعف روابط اجتماعی، پایین بودن سطح اعتماد به نفس و عزت نفس، بیاعتمادی به دیگران و بد تنظیمی هیجانی) اثرگذاری خوب یا متوسط دارند. بنابراینبازی یک مداخله راهبردی موثر برای کاهش
اختلال اضطراب جدایی کودکان است و معلمین و والدین میتوانند از بازیهای پیشنهاد شده جهت کاهش اختلال اضطراب جدایی کودکان و جلوگیری از بروز پیامدهای نامطلوب آن استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازی، اختلال اضطراب جدایی، کودکان چهار تا هشت سال.
عنوان انگلیسی
Identification and classification of classroom games and diagnosis of separation disorder Children four to eight years old
چکیده انگلیسی مقاله
Separation anxiety disorder is one of the most common disorders in children. The current research is practical and its purpose is to identify and classify classroom and family games that are effective in reducing separation anxiety disorder in four- to eight-year-old children. The present research method consists of two parts. The first part is identification, which was done by the method of library study and systematic review of articles and scientific texts available in databases. The second part is the Delphi method. In this method, the opinions of experts have been used to check the findings obtained in the first part. In the first part of the research method, the statistical population included written sources, articles and authoritative scientific documents. Sampling from this community was done in a purposeful way and based on the opinion of the researcher. Also, 5 experts in the field of psychology and counseling to classify games and get their analysis about the impact of games based on the judgment of the researcher and purposefully selected as the sample of the second part of the research method. Experts' opinions about the effectiveness of each game in reducing each of the components of separation anxiety were investigated with the help of a researcher's checklist as a research method tool. The findings showed that more than half of the games found on at least four of the eight components of separation anxiety (fear of loneliness, fear of abandonment, worry about dangerous accidents, inappropriate child-parent interaction and communication, weak social relationships, low level Self-confidence and self-esteem, mistrust of others and emotional dysregulation) have a good or moderate effect. Therefore, the game is an effective strategic intervention to reduce children's separation anxiety disorder, and teachers and parents can use the suggested games to reduce children's separation anxiety disorder and prevent its adverse consequences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Play, separation anxiety disorder, Children four to eight years old.
نویسندگان مقاله
منیره صالحی | Monire Salehi
farhangian University
دانشگاه فرهنگیان
فاطمه زهرا هاشم آبادی | Fatemezahra Hashemabadi
farhangian University
دانشگاه فرهنگیان
نشانی اینترنتی
http://ijpb.ir/browse.php?a_code=A-10-257-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات