این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۲۰۱-۲۲۰
عنوان فارسی
شناسایی و طبقه بندی مشتریان سیستم بانکی ایران از منظر انتظارات و ارزش درک شده خدمات بانکی با استفاده از تکنیک های داده کاوی
چکیده فارسی مقاله
چکیده در شرایط بازار رقابتی با توجه به فراوانی بانکهای خصوصی، دولتی و مؤسسات مالی و اعتباری، بانکها همواره میکوشند برای اینکه از سوی مشتریان ترجیح داده شوند، رضایت مشتریان را بیش از پیش جلب کنند. هدف از این مقاله شناسایی و طبقهبندی گروههایی از مشتریان سیستم بانکی است که تمایل و گرایش ایشان به یک جهتگیری استراتژیک و عوامل ارزشآفرین مشابه است. از این رو، شناخت عوامل ارزشآفرین برای مشتریان و انتظارات ایشان، به منظور اتخاذ جهتگیری استراتژیک مشخص توسط بانکها، لازم و ضروری است. با شناسایی و بخشبندی مشتریان بانکها، میتوان انتظارات و نیازهای آنها را بهتر شناخت و جهتگیری استراتژیک مناسبی برای جلب رضایت مشتریان اتخاذ کرد. در این مقاله مشتریان سیستم بانکی، اعم از بانکهای دولتی و خصوصی، انتخاب شدند و بر اساس پیشینه پژوهش، انتظارات آنها در قالب 24 شاخص مختلف شناسایی شد. اطلاعات مد نظر، شامل میزان اهمیت و رضایت مشتریان از ارائه خدمات بانکها، به وسیله پرسشنامه به دست آمد. به منظور تحلیل دادهها، در مرحله اول از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که از 24 معیار درنظر گرفته شده برای شناسایی، انتظارات مشتریان از سیستم بانکی ایران در قالب 5 عامل قرار میگیرد. سپس با توجه به عوامل شناسایی شده، از تحلیل خوشهای دو مرحلهای و K-Meansاستفاده شد. نتایج حاکی از این مطلب است که مشتریان برحسب شباهت پاسخهایشان نسبت به 5 عامل اصلی، به 3 خوشه مختلف تقسیم میشوند که ویژگیهای هر خوشه مورد بررسی قرار گرفت: خوشه اول شامل مشتریانی است که عامل درک، شناخت و ارتباط برای آنها حائز اهمیت بوده است؛ خوشه دوم را مشتریانی تشکیل دادهاندکه عامل تنوع و تمایز خدمات برای آنها مطلوب بوده و خوشه سوم شامل مشتریانی است که عامل دسترسی، کارایی و هزینه برای ایشان اهمیت داشته است. بنابراین، میتوان گفت با تقسیم مشتریان سیستم بانکی به خوشههای ذکر شده، سه جهتگیری استراتژیک متمایز استخراج میشود: صمیمت با مشتری، رهبری محصولات و خدمات و برتری عملیاتی که بانکها به وسیله آن قادر خواهند بود برای مشتری ارزشآفرینی کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Segmentation of the Customers of Iran Banking System in terms of Customer Expectations and Perceived Value of Banking Services Using Data Mining Techniques
چکیده انگلیسی مقاله
In a highly competitive market of financial institutions and also public and private banks, banks try to be the preferred choice of customers for their banking services by maximizing their customers’ satisfaction. The goal of this research is to introduce a mechanism for identification and segmentation of banking customers in accordance with their preferences into 3 key strategic directions, i.e. operational excellence, product leadership, and customer intimacy. To achieve this goal, it is required to detect important factors for the above-mentioned strategic directions and conduct a survey about them, subsequently. After the process of data collection, the next step is to classify customers in this regard and align the banks' operations with their customers’ expectations. This research is based on the result of a survey about 24 factors related to the importance of banks’ characteristics from the viewpoints of customers as well as their satisfaction from the primary banks’ services. Data were analyzed using exploratory factor analysis for the purpose of dimensionality reduction in order to extract 5 new metrics based on the mentioned 24 factors, and also Two-step and K-Means clustering algorithms were conducted and measured clustering metrics. As a result of the above clustering, customers were divided into 3 segments, which can lead the banks to align their operations and services in accordance with their customers’ preferences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سرور فرخی |
دانشگاه آزاد اسلامی
بابک تیمور پور |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://nmrj.ui.ac.ir/article_20661_26bb626a31f70ab86b523c99501e2ef5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-336641.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات