این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۵۷-۷۰

عنوان فارسی تاثیر ابعاد یادگیری سازمانی بر ابعاد هوش رقابتی در شرکت‌های دانش بنیان
چکیده فارسی مقاله سازمان‌ها با جمع آوری اطلاعات محیطی، فرصت‌ها و تهدید‌های بالقوه را شناسایی می‌کنند و از این اطلاعات در تصمیم گیری استراتژیک سازمان بهره می‌برند. چون سازمان با داشتن اطلاعات از محیط، می‌تواند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کند و در صورت لزوم تغییراتی را ایجاد کند؛ این نیاز سازمان منجر به ظهور پدیده‌ای به نام هوش رقابتی شده است. سازمان تحت فرایندی دانش و اطلاعات جدید را کسب و توسعه می‌دهد و با بصیرت و بینش، تجربیات و اطلاعات عمومی را به درون سازمان هدایت می‌کند که باعث تاثیر بالقوه بر رفتار و بهبود قابلیت‌های سازمان می‌شود، که به این فرایند یادگیری سازمانی گفته می‌شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد یادگیری سازمانی بر ابعاد هوش رقابتی می‌باشد. جامعه آماری مطالعه حاضر را کلیه موسسات دانش بنیان پارک علم و فناوری شیراز تشکیل می‌دهند، که مجموعا تعداد 50 موسسه می‌باشد؛ جهت تخمین حجم نمونه از جداول مورگان استفاده گردیده، که حجم نمونه مورد نیاز 44 شرکت می‌باشد. با توجه به احتمال عدم همکاری بعضی موسسات در نهایت تعداد 42 موسسه، جمعا 99 پرسشنامه، گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. با توجه به نتایج پژوهش، یه جز تاثیر تفسیر اطلاعات بر هوش بازار و حافظه سازمانی بر هوش رقبا که مورد تایید قرار نگرفته، سایر فرضیه‌ها، مبنی بر تاثیر مثبت و معنادار ابعاد یادگیری سازمانی بر ابعاد هوش رقابتی مورد تایید قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش رقابتی، یادگیری سازمانی، هوش بازار، هوش رقبا،

عنوان انگلیسی The impact of aspects of organizational learning on competitive intelligence in knowledge-based enterprises
چکیده انگلیسی مقاله Organizations with environmental data collection identify potential opportunities and threats and will use this information to make strategic decisions. Since the organization can identify its own strengths and weaknesses with this information, and make necessary changes, this organizational need led to the emergence of a phenomenon called competitive intelligence. The organization acquire and develop new knowledge and data under specific processes and with vision and insight ,leads the general information and experience into the organization Which has caused potential effects on behavior and improvement of organizational capabilities that is called a process of organizational learning. The aim of doing this survey is to investigate the effect of different aspects of organizational learning on aspects of organizational intelligence. The sample population of the present survey are all knowledge-based institutions in the science and technology park which are totally 50. Morgan was used to estimate sample size tables and The sample size required is 44. Given the likely lack of cooperation by some institutions, finally 42 institutions, a total of 99 questionnaires have been collected. Structural equation modeling was used to analyze the data. With respect to the result of the survey , except the effect of the interpretation of the data on the intelligence of the market and organizational memory on the Competitor intelligence which was not confirmed, other hypotheses based on the positive and meaningful effect of aspects of organizational learning on the aspects of Competitive intelligence has been approved.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد دوکوهکی |
دانشگاه خیلیج فارس

عبدالمجید مصلح |
دانشگاه خیلیج فارس

منیجه بحرینی زاده |
دانشگاه خیلیج فارس

منیجه بحرینی زاده |
بوشهر- دانشگاه خلیج فارس- دانشکده ادبیات و علوم انسانی- گروه مدیریت بازرگانی-

عبدالمجید مصلح |
دانشگاه خیلیج فارس


نشانی اینترنتی http://nmrj.ui.ac.ir/article_17756_8d79546d650259a0663a5533ac0db7a8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-336733.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات