این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۲۲-۴۳
عنوان فارسی
تاثیر فناوری اطلاعات بر زنجیره ارزش شرکتهای نمونه صادراتی ایران
چکیده فارسی مقاله
پیشرفتهای سریع وروز افزون در حوزه فناوری اطلاعات ونقش آنها در کمک به بهبود عملکرد شرکتها باعث وابستگی روزافزون آنها به فناوری گردیده، در حالی که درداخل کشور، پژوهشهای اندکی در این زمینه انجام شده است. از آنجا که این فناوری ابتدا در سطح زنجیره ارزش شرکتها پیاده شده و ازآن طریق برعملکرد تاثیر میگذارد، لذا ضرورت انجام تحقیق در این زمینه بیشتر احساس میشود. هدف اصلی این پژوهش نیز، بررسی اثرات زیرساخت فرایندی IT بر قابلیت عملیاتی فرایندهای زنجیره ارزش شرکتهای نمونه صادراتی کشوری است. بر این اساس، این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را آن دسته از شرکتهای تولیدیِ نمونه صادراتی کشوریِ فعال در بخش صنعت تشکیل میدهند که در هفت سال گذشته (89-1383) حداقل یک بار موفق به کسب این عنوان شده باشند. برای بررسی مدل مفهومی پژوهش از روش تحلیل مسیر استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بکارگیری فناوری اطلاعات در زنجیره ارزش شرکتها، قادر است سرعت و دقت انجام فرایندهای زنجیره ارزش را بطور مستقیم و هزینه انجام فرایندها را بطور غیرمستقیم بهبود بخشیده و از این طریق، قابلیت عملیاتی شرکتها را افزایش دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of information technology on value chain of Iranian Exemplary Exporter Manufacturer Companies
چکیده انگلیسی مقاله
The fast and ever-increasing progress in Information Technology (IT) area and their role in helping firms to improve their performance cause them to depend on IT day by day. At the same time, few studies have been conducted in this area, so the mechanism and effects of IT on Iranian firmâs value chains are unclear. Therefore, it is necessary to study in this area. This study is a descriptive survey. The statistical population of the research is composed of Iranian exemplary exporter manufacturer companies that have elected since 2004 to 2010 by the Trade Promotion Organization of Iran. Data gathering instrument was questionnaire and path analysis technique has been used for the purpose of data analysis. The research has three main hypotheses and three sub-hypotheses. The conceptual research model has four variables including: IT process infrastructure, the speed desirability of value chain process and the cost and accuracy of that. The findings indicate that the IT process infrastructure of firms has directly effect on the speed and accuracy of the value chin processes. Moreover, IT has indirect effect on cost desirability of value chain processes through effecting on speed of that value chain.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی صنایعی |
مدیر پروژه
علی صنایعی |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمد علی فیض پور | mohammad ali
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
محمود نادری بنی | naderi beni
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
نشانی اینترنتی
http://nmrj.ui.ac.ir/article_17633_d3c0ecf092eb0a0f630140737cd54de0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-336839.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات