این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۲۲-۱۵۰

عنوان فارسی شناسایی و اولویت بندی عوامل تعیین کننده تداوم خرید مشتریان فروشگاه های زنجیره ای اتکا با استفاده از الگوریتم شبکه های عصبی
چکیده فارسی مقاله امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با رقابتی شدید رو به رو هستند. در چنین محیطی تعداد فزاینده‌ای از مشتریان به حجم بالایی از اطلاعات مجهز شده و از قدرت پذیرش ریسک بیشتری برخوردار شده‌اند. آنها بر اساس ارزش بیشتری که جای دیگری کسب می‌کنند، مستعد تغییر فروشگاه خود هستند، بطوریکه تعویض فروشگاه از جانب مشتریان به امری عادی و چالشی برای خرده‌فروشان بدل شده است. بنابراین فاکتورهایی که بر میزان تمایل مشتری به خرید دوباره تاثیرگذار هستند، نقش حیاتی در عملکرد و موفقیت فروشگاه‌ها ایفا می‌کنند. از این رو هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل تعیین کننده تداوم خرید مشتریان فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا هستند. در این پژوهش با مطالعه مفصل تحقیقات پیشین چاپ شده در مجلات معتبر علمی در زمینه خرده فروشی، عوامل استخراج و با استفاده از روش‌های پیش آزمون و مصاحبه عوامل تصحیح و تعدیل شدند. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. جهت شناسایی عوامل تعیین کننده تداوم خرید از آزمون همبستگی و جهت اولویت بندی آنها از ابزار شبکه‌های عصبی مصنوعی استفاده شد. مرور ادبیات "خرده فروشی" بیانگر آن است که به‌کارگیری این ابزار در این صنعت کاملاً بی‌ سابقه و ابتکاری است. نتایج نشان داد که عوامل کیفیت کالا، قیمت، برنامه‌های وفاداری، تعداد پیشخوان‌های خدمات، کارمندان فروشگاه، برچسب‌های توضیحی قفسه‌ها، تنوع محصولات، امکانات پارکینگ، تحویل درب منزل، برند فروشگاه و جو فروشگاه، تعیین کننده "تداوم خرید مشتریان" در فروشگاه‌های اتکا هستند و همچنین اولویت بندی و میزان تاثیر این عوامل بر تداوم خرید مشتریان به ترتیب ذکر شده است. همچنین وضعیت موجود فروشگاه‌های اتکا از نظر هر یک از عوامل فوق تعیین شد. ضمناً جوان تر‌ها، افراد با تحصیلات بالاتر و افراد با درآمد بالاتر تداوم خرید پایین تری از خود نشان دادند. در نهایت پیشنهادهایی برای افزایش تداوم خرید مشتریان فروشگاه‌های اتکا و همچنین مطالعات آتی ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identifying and prioritizing factors that influence reapeted patronage of Etka chain-stores customers: a neural network approach
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, chain stores are experiencing a severe competitive environment. In such an environment, a growing number of customers are equipped by high volumes of information and are more risk-taking. As they tend to switch their store based on the higher value that they might receive elsewhere, as customers switching behavior has become so commonplace and has become a challenge for retailers. Thus, factors that influence the willingness of customers to repurchase will play a critical role in the performance and success of chain stores. This paper aimed to identify and prioritize the determinative factors that cause customers repeat patronage in Etka chain stores. Factors were extracted based on a thorough literature review and then these factors were modified using pre-test and interview methods. In this study, questionnaires were used for data collection. Respectively, to identify and prioritize determinative factors, correlation analysis and artificial neural networks were used. Results showed that in order of importance, quality, price loyalty program, number of service counters, store staff, shelf labels, product selection, parking facilities, home delivery, store brand, and store atmosphere are factors that determine customers’ repeat patronage of Etka chain stores. Meanwhile, young, educated and wealthy customers showed lower store repeat patronage. Finally, the paper concludes with suggestions for increasing consumer repeat-patronage of Etka chain-stores and directions for future research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی صفدری رنجبر | safdari ranjbar
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir university of technology)

علی رضا گل محمدی |
دانشگاه آرکانزاس

بهروز جهان دیده |
موسسه آموزش عالی نبی اکرم


نشانی اینترنتی http://nmrj.ui.ac.ir/article_17632_6a0d7ca2a0c1900f410af163ec742b7e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-336844.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات