این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۵۱-۱۶۵
عنوان فارسی
ابعاد شخصیتی تست مایرز-بریگز (MBTI) و تمایل خرید مشتریان
چکیده فارسی مقاله
شناسایی ترکیب انگیزههای مصرفکننده بر انتخاب بازار هدف تأثیر میگذارد. در حالی که انگیزش موجب تقویت و هدایت رفتار مصرفکننده میشود، شخصیت مصرفکننده نیز رفتار انتخابی او را به منظور دستیابی به هدفش شکل میدهد (هاوکینز و همکاران، 1385). تست شخصیتی مایرز- بریگز (MBTI) بر مبنای تئوری یونگ و با در نظر گرفتن مجموعهای از تضادهای روانی، 16 تیپ شخصیتی را شناسایی مینماید. در این تحقیق اثرات تیپهای مختلف شخصیتی بر نگرش فرد نسبت به تصویر ذهنی برند وایو، دانش/درگیری لپتاپهای وایو و در نهایت تمایل خرید آنها را بررسی شد. جامعه آماری تحقیق شامل 465 مشتری لپتاپ در بازارهای شهر تهران است. تیپ شخصیتی پاسخگویان با استفاده از پرسشنامه مایرز- بریگز (MBTI) و نگرش مصرفکنندگان نسبت به متغیرهای مذکور با استفاده از پرسشنامهای بر مبنای طیف لیکرت هفتتایی و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS16 سنجیده شد. بافتههای تحقیق نشان میدهد تیپ شخصیتی افراد نسبت به سازه بصری متغیر تصویر برند (طراحی لپتاپ) از تفاوت معنیداری برخوردار است. تیپ شخصیتی در نگرش مصرفکننده نسبت به متغیرهای درگیری، دانش و تمایل خرید آن از تفاوت معنیداری برخوردار ناست. همچنین بین نگرش مصرفکننده به تصویر برند، دانش و درگیری این لپتاپها با تمایل خرید آنها تفاوت معنیداری وجود دارد. متغیر درگیری با لپتاپ وایو نیز نسبت به تصویر برند وایو تفاوت معنیداری نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Dimensions of the Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) and the customersâ purchase Intention
چکیده انگلیسی مقاله
Identifying consumersâ motivation would affect target market choice. While motivation enforces and directs consumer behavior, consumer personality also forms his choice behavior regarding his goal achievement. Mayers-Brigges Type Indicator (MBTI), according to Jung theory and psychological conflicts, indicates 16 personality types. In this research, we review how different personality types influence the individualsâ attitude toward VAIO brand image, VAIO laptop knowledge/ involvement, and purchase intention. Also, we find out whether there is any relationship among these variables. Sample of 465 laptop buyers in Tehran markets has been investigated. Buyersâ personality types and their attitude toward variables have been examined by MBTI and 7-point Likert researcher made questionnaires, respectively. The data has been analyzed by SPSS16 software. Research findings indicate that there is a relationship between individualsâ personality type and visual construct of brand image variable (laptop design). Personality types do not indicate significant differences between consumer attitude and product involvement/ knowledge and its purchase intention. Moreover, consumersâ attitude toward brand image, product knowledge/ involvement affects laptop purchase intention. Also, VAIO laptop involvement has significant effect on VAIO brand image.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمیدرضا وزیرزنجانی |
دانشگاه پیام نور
محمد محمودی میمند | mahmoudi maymand
دانشگاه پیام نور
مریم خلیلی یادگاری | khalili yadegari
دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
http://nmrj.ui.ac.ir/article_17634_1fcea94676d5165f43a532042dd95989.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-336845.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات