این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۴۷-۷۲
عنوان فارسی
طراحی و تبیین مدل مزیت رقابتی مبتنی بر هوشمندی سازمانی در سازمانهای دانش بنیان
چکیده فارسی مقاله
مدیریت سرمایههای دانشی و تواناییهای ذهنی سازمان و مفاهیم راهبردی مربوط به آن، به عنوان اجزا و عناصر مهم بقای سازمان و حفظ موقعیت رقابتی آن در عصر حاضر مورد توجه قرار گرفته اند. در سازمانهای دانش بنیان مهمترین سرمایه سازمان، دانش بوده و موفقیت سازمانها به توانایی آنها در ایجاد، کسب و بهره گیری و انتقال دانش و سرمایههای دانشی بستگی دارد. از این رو سازمانها برای اینکه بتوانند از فرصتهای پیش آمده در محیط پویای کنونی استفاده کرده و مزیت رقابتی کسب کنند، باید منابع دانشی و تواناییهای ذهنی خود را به صورت اثر بخش مدیریت کنند. هوش سازمانی تحت عنوان «بکارگیری توان فکری سازمان برای دستیابی به رسالت و مأموریت در محیط رقابتی»، تعریف میشود.(Albrecht, K., 2010) هدف این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر مزیت رقابتی مبتنی بر هوشمندی سازمانی بر اساس مولفههای سازمانهای دانش بنیان میباشد.واحد تجزیه و تحلیل و جامعه آماری این تحقیق شامل اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاههای سطح استان لرستان میشود. حجم نمونه انتخابی بر اساس یک قاعده به منظور انجام تحلیل عامل تاییدی، تعداد اعضای نمونه 330 نفر تعیین شده است. تحلیل یافتههای بخش ساختاری مدل، نشان میدهد که 66 درصد از مزیت رقابتی در سازمانهای دانش بنیان از طریق سازه هوشمندی انسانی و 61 درصد آن از طریق هوشمندی ساختاری تبیین میشود. همچنین استراتژیهای دانش با ضریب تشخیص 40 درصدی و 48 درصدی مهم ترین شاخص اثر گذار بر هوشمندی ساختاری و هوشمندی انسانی محسوب میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Designing and Describing the Model of Competitive Advantage based on Organizational Intelligence in Knowledge-Based Organizations
چکیده انگلیسی مقاله
Managing knowledge assets, organizational intellectual capabilities and strategic concepts of these capabilities have been addressed as important elements of organizational survival and competitive advantages. In knowledge-based organizations (KBOs), knowledge is the main organizational asset, and organizational success depends on the ability of creation, obtaining, implementing and transferring the knowledge and intellectual assets. Thus, for taking benefit from the opportunities in dynamic environment and obtaining competitive advantage, organizations should manage knowledge and intellectual assets. Organizational intelligence (OI) is about using intellectual abilities of organization for obtaining the mission and objectives in competitive environment. The purpose of this study is to determine factors influencing competitive advantage of KBOs based on OI. Statistical population of this study includes the faculties of universities in Lorestan. Based on factor analysis (FA), sample size has been estimated as 330 faculties. Findings imply that 66% and 61% of competitive advantage in KBOs have been described by structural intelligence factor and human intelligence factor, respectively. Also, knowledge strategies with 40% and 48% of R square coefficient have had the highest influence on structural and human intelligence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی رضاییان |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
غلامعلی طبرسا |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
امیرهوشنگ نظرپوری | amir houshang
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
غلامعلی طبرسا |
نشانی اینترنتی
http://nmrj.ui.ac.ir/article_17587_801a977fde8262aee7670c1b8aafc55e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-336870.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات