این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۹۳-۱۱۰

عنوان فارسی بررسی تمایل به خرید الکترونیکی بر اساس بسط مدل پذیرش تکنولوژی
چکیده فارسی مقاله مدل پذیرش فناوری یکی از مدل‌هایی است که بطور گسترده و وسیع برای تشریح عوامل اثر گذار بر پذیرش سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط کاربران و مشتریان مورد استفاده قرار گرفته است. مدل پذیرش تکنولوژی بر دو باور بارز؛ یعنی بر سهولت استفاده و مفید بودن تاکید می‌ورزد. هدف کلی این مطالعه بررسی عوامل موثر بر تمایل به خرید الکترونیکی بارویکرد بسط مدل پذیرش فناوری است. در این تحقیق به منظور توسعه مدل پذیرش فناوری از امنیت، سازگاری و باور‌های هنجاری به عنوان ابعاد دیگری که تأثیری بسزایی در پذیرش خرید الکترونیکی دارند، استفاده شده است. روش این تحقیق، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات آن، پرسشنامه‌های مدل پذیرش فناوری تیلور و تد (1995)، سازگاری و باور‌های هنجاری ویجایاساراثی (2004) و امنیت سلیسبوری (2001) است و جامعه آماری این مطالعه را دانشجویان دانشگاه اصفهان تشکیل داده‌‌اند که 280 نفر از آن‌ها به روش نمونه گیری تصادفی- طبقه‌ای انتخاب شدند. نتایج تحقیق با استفاده از روش آماری معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که امنیت، سهولت استفاده، سازگاری و مفید بودن پیش بینی کننده‌های معنی داری از نگرش به سمت تمایل به خرید الکترونیکی هستند و باور‌های هنجاری بر تمایل نسبت به خرید‌های الکترونیکی تاثیر مثبتی می‌گذارد. در نتیجه با شناختی که از عوامل تاثیر گذار بر تمایل به خرید الکترونیکی حاصل می‌شود، می‌توان با ایجاد بهبود در این عوامل در جهت تشویق مشتریان به خرید الکترونیکی گام برداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating Intention to e-shopping Based on Expansion of Technology Acceptance Model
چکیده انگلیسی مقاله Technology Acceptance Model (TAM) is one of the most influential measurement approaches for relating design alternatives to user acceptance of new information technologies or systems. The emphasis of TAM is on perceived usefulness and ease of use. The main objective of this paper is to examine intention of the factors affecting electronic shopping (e-shopping) using the approach of expanded TAM. In this paper, in order to develop the TAM, security, consistency and normative beliefs have been used as extra aspects that have significant impact on the acceptance of e-shopping. In this survey based study, 280 student of the University of Isfahan have been selected using random stratified sampling method. Respondents have been asked to fill questionnaires of TAM developed by Teylor and Todd (1995), compatibility and normative beliefs developed by Vijayasarathy (2004) and security developed by Salisbury (2001). Findings indicate that security, ease of use, consistency and usefulness are significant predictors of attitudes toward intention to e-shopping and normative beliefs has a positive effect on intention to e-shopping. Therefore, based on the determined factors influencing e-shopping, such factors can be improved towards encouraging users to do more e-shopping.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد شعبانی نفت چالی | shabani naftchali
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

جواد خزایی پول | khazaei pool
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حسین رضایی دولت آبادی | rezaei dolatabadi
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://nmrj.ui.ac.ir/article_17579_b4df93c78fe043a7d7b782818403cb6a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-336872.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات