این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۴۹-۱۶۶

عنوان فارسی بررسی تاثیر بازار محوری بر نگرش‌های شغلی(مطالعه: بانک‌های تجاری شهر بوشهر)
چکیده فارسی مقاله آشفتگی روند تجاری و افزایش رقابت در میان شرکت‌ها‏ی تجاری، محیط پیرامون سازمان‌ها‏ را بسیار متفاوت‌تر از گذشته نموده است. شناخت مسیرهای آتی تجاری و حرکت در راستای آنها به نحوی که منافع سازمان را به همراه داشته باشد، ضرورت وجود تحقیقات بازاریابیو مفاهیمی همچون بازارمحوری را التزام می‌بخشد. این تحقیق بر آن است تا تاثیر بازارمحوری را بر نگرش‌های شغلی که ضرورت بازاریابی داخلی است، مورد ارزیابی قرار ی ززز دهد. این تحقیق از نوع توصیفی_ پیمایشی است. برای بررسی فرضیه‌های تحقیق و سنجش بازارمحوری از مقیاس نارور و اسلی‌تر(1990) و برای سنجش نگرش‌های شغلی از مقیاس‌های استاندارد شده استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه بانکهای تجاری در شهر بوشهر است که بر اساس فرمول تعیین اندازه نمونه تصادفی، نمونه‌ای 234 تایی انتخاب شده است. پایایی پرسشنامه بر اساس روش سازگاری داخلی(آلفای کرونباخ) با ضرایب اطمینان نسبتا بالا مورد تایید قرارگرفته است. اگرچه مقیاس‌های استفاده شده استاندارد بوده اما برای بررسی بیشتر اعتبار پرسشنامه از نظر متخصصان استفاده شده است. آزمون فرضیه‌های تحقیق بر اساس آمار استنباطی و آماره‌های ضرایب همبستگی پیرسون و همچنین ضرایب رگرسیونی مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها حاکی از تایید فرضیه اصلی تحقیق یعنی رابطه بین بازارمحوری و نگرش‌های شغلی است. همچنین فرضیه‌های فرعی یعنی رابطه‌ مولفه‌های بازارمحوری بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و همچنین رابطه مشتری‌محوری و هماهنگی بین بخشی با تمایل به ترک خدمت مورد تایید قرار گرفت و هیج یک از اجزایبازارمحوری تاثیری روی تضاد نقش نداشته و میان رقیب‌محوری با تمایل به ترک خدمت رابطه‌ معنادار نیست. نهایتا در راستای بهبود عملکرد بانکهای تجاری و تحقیق‌های آینده پیشنهادهایی ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Studying the Influence of Market Orientation on Job Attitude The Case of Commercial Banks in Bushehr
چکیده انگلیسی مقاله Ever changing of business trends and increase of competition among companies has made the surrounding environment of organizations, more diverse. Diagnosing future business trends and moving towards the way that organizational goals might be achievable, highlights the importance of marketing research and subjects such as market orientation. The objective of this study is to evaluate the effect of market orientation on job attitude, which is essential for internal marketing. This research is typically a practical and descriptive survey. Hypothesis and the instrument of measuring market orientation have been derived from the market orientation scale of Narver and Slater (1990) and the instrument for measuring job attitude has been derived from standardized scales. Statistical population of this research includes the commercial banks in Bushehr. Using appropriate statistical methods, 234 individuals have been selected as the sample. Reliability internal consistency of data has been approved considering Cronbach's alpha coefficient. Data has been further analyzed by Pearson’s correlation and regression tests using SPSS software. Findings imply that market orientation influences job attitude also component of market orientation influences organization commitment, job satisfaction and customer orientation and inter-functional coordination influences intention to leave. In addition, none of the components of market orientation has impact on role conflict and competitor orientation has no correlation with intention to leave. Finally, suggestions have been presented for improving performance of commercial banks and future research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید اسماعیل پور |
دانشگاه خلیج فارس

منیجه بحرینی زاده |
دانشگاه خلیج فارس

عیسی شهنیایی |



نشانی اینترنتی http://nmrj.ui.ac.ir/article_17578_9d7baa9a52155509ae0ba673afb91f33.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-336875.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات