این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۱-۲۶
عنوان فارسی
تأثیر نوگرایی مصرفکنندگان بر سبکهای تصمیمگیری خرید
چکیده فارسی مقاله
چکیده نوآوری و عرضه محصول جدید نقش مهمی در رشد و سوددهی شرکتها دارد و مدیران بازاریابی برای کسب موفقیت در فروش و بازاریابی محصولات جدید خود، مصرفکنندگان نوآور را هدف قرار میدهند. ابعاد متفاوت نوگرایی مصرفکننده برنامه بازاریابی متفاوتی را میطلبد. در این نوع فعالیتهای بازاریابی، داشتن درک درست از سبکهای تصمیمگیری مصرفکنندگان نوآور امری ضروری است. این پژوهش بهدنبال بررسی تاثیر نوگرایی مصرفکنندگان بر سبکهای تصمیمگیری خرید آنان با استفاده از مدل پارک و همکاران است و در آن رابطه بین دو نوع از نوگرایی مصرفکنندگان (احساسی و شناختی) و سبکهای تصمیمگیری خرید آنان مورد بررسی قرار میگیرد. روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری آن، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران هستند. نمونه آماری تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شده است. در پژوهش حاضر، برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. در روش کتابخانهای (شامل حضوری و دیجیتالی) با استفاده از ابزار فیشبرداری و در روش میدانی با استفاده از ابزار پرسشنامه نسبت به گردآوری دادهها اقدام شده است. در طراحی پرسشنامه از فن ترجمه معکوس و برای بررسی اعتبار و پایایی آن از پیشآزمون استفاده شده است. اعتبار پرسشنامه با اعتبار محتوا و اعتبار صوری حاصل شده است و پایایی آن با استفاده از پایایی بازآزمایی و پایایی همسانی درونی محاسبه شده است. برای آزمون روابط بین نوگرایی شناختی و احساسی مصرفکنندگان و سبکهای متفاوت تصمیمگیری خرید آنان و تجزیه و تحلیل دادهها، مدل معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل بهکار گرفته شده است. در نهایت، از میان هشت فرضیه پژوهش، فقط چهار فرضیه تأیید شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد نوگرایی شناختی با سبک تصمیمگیری خرید «حساس به کیفیت عالی و کمالگرا» و نوگرایی احساسی با سبک تصمیمگیری خرید «حساس به برند»، «نوجو و مدگرا» و «در جستوجوی سرگرمی» رابطه مستقیمی دارند. این یافتهها به مدیران کمک میکند که بینش عمیقتری نسبت به توسعه و بازاریابی محصولات جدید داشته باشند. ارتباطات بازاریابی و مدیریت برند و بازاریابی محصولات جدید باید براساس جذب دو نوع متفاوت از مصرفکنندگان نوآور (شناختی و احساسی) و سبکهای متفاوت تصمیمگیری خرید آنها باشد. همچنین یافتهها به مدیران بازاریابی کمک میکند تا بتوانند برای هدف قراردادن گروه یا بخش خاصی از مصرفکنندگان خود، رویکرد کارامدتری اتخاذ کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Influence of Consumers' Innovativeness on their Shopping Decision Making Styles
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Innovation and new products have an important role in any company. Successful launching and marketing of new products require targeting innovative consumers. Difference in dimensions of consumers' innovativeness demands different marketing plan. A good understanding of decision-making styles of innovative consumers is imperative for such marketing activities. The main objective of this research is to investigate the effect of consumers' innovativeness on their shopping decision-making styles. Specifically, it aims at evaluating the relationship between two types of innovativeness, i.e. sensory and cognitive, and consumers' shopping decision-making styles. In this descriptive research which is performed as a survey, research population includes students of Islamic Azad University at the campus of Tehran Science and Research Branch of which, a random and proportional sample has been selected. A pretest has been used to check the validity and reliability of the research tool, i.e. questionnaire. Content validity and face validity of the questionnaire have been ascertained. Questionnaire reliability has been assured through the use of both retest reliability and internal consistency reliability. This paper integrates the consumer innovativeness and consumer shopping decision-making styles literature. It is built on the premise that if consumer innovativeness is regarded as a general personality trait, then it would also be reflected in consumers' shopping approaches. Test and analysis of the relationship between cognitive and sensory innovativeness and various shopping styles has been performed by the use of Structural Equation Modeling (SEM) using LISREL software. After investigating of eight hypotheses, only four of them have been supported. The findings indicate that cognitive innovativeness positively influences perfectionist and high-quality conscious shopping decision-making style and sensory innovativeness, positively influences three shopping decision-making style (i.e. brand conscious, novelty and fashion conscious and recreational and shopping conscious). The findings of this research help managers to develop a deeper insight into product development and marketing. Marketing communication and brand management of new product should be based on two different types of innovative consumers (cognitive and sensory) and their shopping styles. The findings also provide valuable insights to marketing managers in segmenting and targeting their markets.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
|
کامبیز حیدرزاده |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
فاطمه دبستانی |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://nmrj.ui.ac.ir/article_17610_0cebe1785b522dba7514a56745a5db50.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-336879.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات