این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۱۹۳-۲۱۸
عنوان فارسی
ارزیابی و تحلیل استراتژیهای ورود محصولات غذایی به بازارهای خارجی
چکیده فارسی مقاله
چکیده در دهههای اخیر، ورود به بازارهای خارجی نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کرده است. به دو دلیل اصلی تصمیم-گیری در خصوص انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی کاری پیچیده و مشکل است. اول، به دلیل ماهیت پویا و پیچیده شیوههای ورود، و دوم، به علت تأثیرگذاری متغیرهای مختلف بر آن. از اینرو ضروری است متغیرهای مهم استراتژیک در نوع و شیوه ورود به بازارهای بینالمللی شناسایی شوند. این مقاله به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژیهای ورود به بازار خارجی و میزان اثرگذاری آنها بر این انتخاب است. با بررسی ادبیات موضوع و ترکیب نتایج تحقیقات قبلی، انواع استراتژیهای ورود به بازارهای خارجی در سه دسته کلی قرار گرفتند که عبارتند از: استراتژیهای صادراتی، استراتژیهای غیرصادراتی و استراتژیهای بینابینی. در مرحله بعدی، عوامل مؤثر بر انتخاب این استراتژیها شناسایی و براساس تئوری نقاط مرجع استراتژیک در دو عامل جمعبندی گردیدند. برای بررسی تأثیرگذاری این عوامل، 42 شرکت صادرکننده صنایع غذایی استان مازندران مورد بررسی قرار گرفت و 150 نفر از مدیران و کارشناسان مرتبط با بازاریابی بینالمللی این شرکتها به پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داهها و آزمون فرضیههای مطرحشده در این تحقیق، با استفاده از نرمافزارهای SPSS،MINITAB و AMOSمورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که عدم قطعیت کشور مقصد، عدم قطعیت بازارمحصول، عدم قطعیت رقابتی، عدم قطعیت در رفتار شرکای احتمالی، تجربه بینالمللی، دانش فنی، مهارت بازاریابی، میزان سرمایهگذاری کل، شدت رقابت صنعت، ماهیت فعالیت و جذابیت مکان عوامل مؤثری در انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای خارجی هستند. همچنین، سه متغیر جذابیت مکان، تفاوت زبانی و عدم قطعیت کشور مقصد تبیینکننده خوبی برای متغیر کانون توجه هستند و ده متغیر عدم قطعیت کشور مقصد، عدم قطعیت بازارمحصول، عدم قطعیت رقابتی، تجربه بینالمللی، اندازه شرکت، دانش فنی، مهارت بازاریابی، میزان سرمایه-گذاریکل، مرتبطبودن و ماهیت فعالیت تبیینکننده خوبی برای متغیر میزان کنترل هستند. مدیران میتوانند از نتایج این تحقیق در انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای خارجی استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation and Analysis of the Strategies of Food Products Entry to Foreign Markets
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Over the last decade, foreign market entry has continued to play a critical role in global economic development. Because of dynamics and complexity of entry modes and the influences of many variables, decision making on selection of international market entry strategies is a difficult task. Therefore, it is necessary to identify the strategic variables determining foreign market entry strategies. In every study, a different set of variables and findings has entered, which are often inconsistent. Hence, this study intends to identify the factors affecting selection of foreign market entry strategies and their influences on the selection. For this purpose, the content and types of foreign market entry strategies have been introduced by studying relevant literature. These strategies have been then divided into three main categories of export strategies, non-export strategies, and intermediate strategies. Then, the factors that make effect on selection of these strategies have been identified and classified. Finally, all factors are used to form two separate structural equation models (SEMs) based on the theory of Strategic Reference Points and respectively it has been explained that how foreign entry strategies are chosen according to these reference points. To support this explanation empirically, 42 export companies of food industry have been studied in Mazandaran. SPSS18, MINITAB15, and AMOS18 have been used for analyzing and testing the research hypotheses. Findings imply that uncertainty of host country, uncertainty of product market, competitive uncertainty, uncertainty of partner behavior, international experience, technical knowledge, marketing skills, total investment, competitive intensity, nature of foreign activity, attractiveness of location and business relatedness affect selecting foreign market entry strategies. Moreover, with our SEMs, Attractiveness of location, language diversity and uncertainty of the host country are proved to be good manifests of the companies' strategic focus. Uncertainty of host country, uncertainty of product market, competitive uncertainty, international experience, firm size, technical knowledge, marketing skill, total investment, business relatedness and the nature of foreign activity are good manifests for the companiesâ desired degree of control over their foreign activities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمیدرضا رضوانی |
دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
فاطمه گل علیزاده |
دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://nmrj.ui.ac.ir/article_17614_01952154005d063c1050ceebcea7ee8c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/690/article-690-336889.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات