این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۸۶۳-۸۷۲
عنوان فارسی
رابطه بین بار کاری فکری و رضایت شغلی اعضای هیأت علمی با عملکرد آموزشی آنان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
بار کاری فکری و رضایت شغلی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر عملکرد شغلی محسوب می
شود. هدف مطالعه حاضر، ارزیابی بار کاری فکری و رضایت شغلی و ارتباط آن با کیفیت آموزش ارائه شده توسط اعضای هیئت علمی بود.
روش بررسی:
این مطالعه در بین 34 نفر از اعضای هیأت علمی به صورت سرشماری انجام شد. جهت ارزیابی بار کاری فکری از ابزار
NASA-TLX
و برای ارزیابی رضایت شغلی از مقیاس رضایت- نارضایتی شغلی استفاده شد. نمره کیفیت تدریس به عنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد آموزشی استفاده شد. متغیرهای کمی در قالب شاخصهای مرکزی (میانگین و انحراف معیار) گزارش شد. جهت تعیین نقش متغیرهای توجیهی بر میزان بار فکری از رگرسیون خطی چندگانه در سطح اطمینان 95% استفاده شد.
نتایج:
میانگین بار کاری فکری اعضای هیأت علمی برابر با (48/24) 94/52 بود. کارآیی و فشار زمانی، به ترتیب بیشترین و کمترین امتیاز را در بین زیربعدهای بار کاری به خود اختصاص دادند. میانگین نمره رضایت شغلی برابر با (61/27) 85/56 بود و رضایت از مدیر گروه و رضایت از همکار بیشترین و رضایت از حقوق و مزایا کمترین بعد رضایت شغلی بود. رابطه بین کیفیت تدریس با هر دو متغیر بار کاری فکری و رضایت شغلی، معنادار نبود.
نتیجهگیری:
بین بار کاری فکری و رضایت شغلی با نمره کیفیت تدریس، رابطه معناداری مشاهده نشد. اما توصیه میشود با هدف ارتقای کیفیت آموزش ارائه شده توسط اعضای هیأت علمی دانشکده، همواره تمهیداتی در راستای بهبود کیفیت زندگی کاری آنان مدنظر قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نیازهای شناختی، وظایف شغلی، رضایتمندی، عملکرد شغلی
عنوان انگلیسی
The Relationship between Mental Workload and Job Satisfaction of Faculty Members with their Educational Performance
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Workload and job satisfaction are among the most influential factors affecting job performance. Therefore, this study aims to assess the cognitive workload and job satisfaction and their impact on the quality of education faculty members provide.
Method
:
This study was conducted among 34 faculty members through a census. The NASA-TLX tool was used to assess cognitive workload, and a job satisfaction scale was employed to evaluate job satisfaction. Moreover, the training quality score was considered a criterion for assessing the educational performance of the participants. To determine the role of explanatory variables on the level of mental workload, multiple linear regression was used at a 95% confidence level.
Result
:
The mean cognitive workload of faculty members was 52.94 ± 24.48. Efficiency and time demand scored the highest and lowest among the subscales of workload, respectively. Job satisfaction was 56.85 ± 27.61, with satisfaction with the department head and colleagues ranking highest and satisfaction with salary being the lowest in job satisfaction. The cognitive workload had a non-significant relationship with job satisfaction (P = 0.08, r = 0.56). However, the relationship between teaching quality and both cognitive workload and job satisfaction was not statistically significant.
Conclusion
:
No significant relationship was observed between cognitive workload, job satisfaction, and teaching quality scores. However, it is recommended that measures be taken to improve the quality of work life for faculty members to enhance the quality of education they provide.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cognitive demand, Job task, Job satisfaction, Job performance
نویسندگان مقاله
ندا مهدوی | Neda Mahdavi
School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
مسعود شفیعی مطلق | Masoud Shafiee Motlagh2
Center of Excellence for Occupational Health, Occupational Health and Safety Research Center, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
قطب علمی بهداشت حرفهای کشور، مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
زهرا چراغی | Zahra Cheraghi
PhD. Department of Epidemiology, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
حسین جعفری-منصوریان | Hossein Jafari Mansoorian
Department of Environmental Health Engineering, Faculty of Health and Research Center for Health Sciences, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
استادیار، گروه مهندسی بهداشت محیط، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
وجیهه رمضانی درح | Vajihe Ramazani Doroh
Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences
5. استادیار، گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان
لیلی تاپاک | Leili tapak
Department of Biostatistics, School of Public Health and Modeling of Noncommunicable Diseases Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشیار، گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
مریم افشاری | Maryam Afshari
Department of Public Health, School of Public Healthو Social Determinants of Health Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
امین دوستی ایرانی | Amin Doosti-Irani
PhD. Department of Epidemiology, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1464-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات