این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۸۷۳-۸۸۳

عنوان فارسی سطوح استدلال اخلاقی کلبرگ در دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با هویت حرفه‌ای
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در حرفه پرستاری، وجود سطح مناسبی از استدلال اخلاقی موجب ارائه مراقبت‌های باکیفیت‌تر به بیماران و افزایش رضایت شغلی در پرستاران می‌شود. داشتن هویت حرفه‌ای باعث افزایش اعتماد به نفس، احساس تعلق‌پذیری به حرفه و برقراری ارتباطات بینفردی در افراد می‌گردد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سطوح استدلال اخلاقی کلبرگ با هویت حرفه‌ای دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی، 231 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری ترم ۴ تا 8 دانشکده‌های پرستاری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر مبنای نسبت انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از فرم مشخصات جمعیت‌شناختی، پرسشنامه هویت حرفه‌ای هائو و استدلال اخلاقی کلبرگ استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون، t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: میانگین نمره استدلال اخلاقی و هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری به ترتیب 21/5±04/47 و 16/11±98/61 به دست آمد. نتایج نشان داد که بین استدلال اخلاقی با هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (55/0=r، 001/0 p<).
نتیجه‌گیری: براساس نتایج به دست آمده، استدلال اخلاقی با هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری ارتباط مثبت و معناداری دارد، بنابراین با آموزش مفاهیم اخلاقی به دانشجویان پرستاری می‌توان زمینه رشد استدلال اخلاقی و در نتیجه ارتقای هویت حرفه‌ای آنان را فراهم نمود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل اخلاقی، شکل گیری هویت حرفه‌ای، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Kohlberg&#039;s Moral Reasoning Levels in Nursing Students and Its Relationship with Professional Identity
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In the nursing profession, a suitable level of moral reasoning increases the quality of care for patients and boosts job satisfaction among nurses. Professional identity increases self-confidence, the feeling of belonging to the profession, and establishing interpersonal communication in people. This study was conducted to determine the relationship between Kohlberg's level of ethical reasoning and the professional identity of nursing students.
Method: In this correlation study, 231 undergraduate nursing students of nursing faculties affiliated with Birjand University of Medical Sciences were selected by stratified random sampling based on ratio. Data were collected using a Demographic profile form, Hao et al.'s professional identity questionnaire, and Kohlberg's moral reasoning. Data were analyzed using statistical tests of Pearson correlation, regression, independent t-test, and one-way analysis of variance at a significance level of 0.05.
Result: The average score of moral reasoning and professional identity in nursing students was 47.04 ± 5.21 and 61.98 ± 11.16, respectively. The results showed a positive and significant relationship between moral reasoning and professional identity in nursing students (r = 0.55, P < 0.001).
Conclusion: Based on the results, moral reasoning has a positive and significant relationship with professional identity in nursing students. Therefore, teaching ethical concepts to nursing students, enhances their ethical reasoning. As a result, their professional identity can be improved.


 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethical analysis, Professional identity formation, Nursing students

نویسندگان مقاله مریم سپاهی | Maryam Sepahi
Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ، بیرجند، ایران

سید ابوالفضل وقارسیدین | Seyyed Abolfazl Vagharseyyedin
Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

هادی احمدی چناری | Hadi Ahmadi Chenari
Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ، بیرجند، ایران

حکیمه سابقی | Hakimeh Sabeghi
Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1477-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات