این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۸۸۴-۸۹۹
عنوان فارسی
طرح ادغام آموزش پزشکی با نظام ارائه خدمات در ایران از منظر آموزشی: یک مطالعه مروری حیطهای
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
آﻣﻮزش در علوم
پزشکی، یکی از زﻳﺮﺑﻨﺎﻳﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺟﻮاﻣﻊ میباشد، ﻛﻪ ﻣﻄﻠﻮب ﺗﺮﻳﻦ ﭘﻴﺎﻣﺪ آن ارﺗﻘﺎء ﺳﻄﺢ ﺳﻼﻣﺖ ﺗﻚ ﺗﻚ اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ است. این رو مطالعه حاضر با هدف مروری بر طرح ادغام آموزش پزشکی با نظام ارائه خدمات در ایران از منظر آموزشی انجام پذیرفت.
روش بررسی
:
این مطالعه مروری از نوع حیطهای بود. داده ها با استفاده از واژگان کلیدی در پایگاه های
اطلاعاتی
Magiran
ISC, SID, PubMed, Scopus, Science
Web of
و
Google Scholar
در بازه زمانی 2001 تا 2024 جمع آوری گردید. غربالگری و انتخاب اسناد بر اساس دستورالعمل
PRISMA
صورت گرفت.
نتایج:
در جستجوی اولیه، 180 مقاله یافت شد که 19 مقاله وارد مطالعه گردید. نتایج نشان داد که رشد نیروی انسانی، جامعه نگر شدن آموزش، پیشرفت در عرصه پزشکی و بالا رفتن رتبه پژوهشی از نقاط قوت این طرح است با این وجود توجه بیشتر به مبحث درمان نسبت به آموزش، تعارض منافع، پایین بودن کیفیت
خدمات در بیمارستان های آموزشی و کمبود بودجه پژوهشی از جمله مسائل موجود است.
نتیجهگیری:
طرح ادغام آموزش پزشکی با خدمات بهداشتی- درمانی موفق شده است به اهداف اولیه دست یابد. با این وجود به نظر میرسد آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ در داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ ﺗﺤﺖاﻟﺸﻌﺎع ﻣﺒﺎﺣﺚ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و درﻣﺎﻧﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ و آموزش و پژوهش، کمتر از تأثیرات مثبت ادغام، بهرهمند شدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادغام، آموزش پزشکی، نظام سلامت، خدمات پزشکی
عنوان انگلیسی
The Plan to Integrate Medical Education with the Service Delivery System in Iran from an Educational Perspective: A Scoping Review
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Education in medical sciences is one of the most basic structures of societies, the most desirable outcome of which is improving the health level of individual members of society. Therefore, the current study was conducted to review the plan of integrating medical education with the service delivery system in Iran from an educational perspective.
Method:
This was a scoping review study. Data were collected using keywords in Magiran, ISC, SID, Pubmed, Scopus, Web of Science and Google Scholar databases in the period from 2001 to 2024. Screening and selection of documents was done according to Prisma instructions.
Results:
In the initial search, 180 articles were found, with 19 included in the study. The results showed that the growth of the workforce, socialization of education, progress in the field of medicine, and increase in research rank are the strong points of this project. However, more attention is paid to the issue of treatment than education, conflict of interests, and low quality of services in hospitals. Education and lack of research funds are among the existing matters.
Conclusion:
The integration of medical education with healthcare services has successfully achieved its primary goals. Nevertheless, it seems that medical education in universities has been under the shadow of the debate on health provision and medical services, and education and research have benefited less from the positive effects of integration.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Integration, Medical education, Health system, Medical services
نویسندگان مقاله
مرضیه سیف | Marzieh Seif
Nahavand School of Allied Medical Sciences. Hamadan University of Medical Science, Hamadan, Iran.
دانشکده پیراپزشکی نهاوند، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
محیا عموعموها | Mahya Amouamouha
Nahavand School of Allied Medical Sciences. Hamadan University of Medical Science, Hamadan, Iran.
دانشکده پیراپزشکی نهاوند، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
اعظم شریفی | Azam Sharifi
Assistant Professor of Nursing, Department of Emergency and Critical Care Nursing, School of Nursing and Midwifery, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
استادیار پرستاری، گروه مراقبتهای ویژه و اورژانس، دانشکده پرستاری- مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1473-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات