این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۹۳۲-۹۴۰
عنوان فارسی
آموزش اصول و ابزارهای لاپاراسکوپی: معرفی برنامه کاربردی جراح یار لاپاروسکوپی
چکیده فارسی مقاله
چکیده
مقدمه:
امروزه به علت افزایش چشمگیر تعداد و نوع اعمال جراحی کم تهاجمی و پیچیدهتر شدن استفاده از ابزار، تجهیزات و تکنیکها در زمینه لاپاروسکوپی، ضرورت استفاده از روشهای نوین آموزشی مانند یادگیری مبتنی بر موبایل (
M-Learning
) دوچندان شده است؛ لذا
در
این مطالعه فرایند طراحی و تولید اپلیکیشن آموزشی جراح یار لاپاروسکوپی معرفی شد.
روش بررسی:
مطالعه حاضر توسعهای است و در دو فاز انجام شده است. در فاز اول، طراحی نرمافزار بعد از تبیین اهداف و محتوای آموزشی در پنل تخصصی انجام شد. در مرحله طراحی، از اصول یادگیری مبتنی بر بازی، پازل، نقشه مفهومی استفاده شد. در فاز دوم برنامه کاربردی الکترونیکی جراح یار توسط متخصصین برنامه نویسی تولید و در پنل تخصصی روایی آن بررسی شد.
یافتهها:
برنامه کاربردی الکترونیکی جراح یار لاپاراسکوپی باقابلیت اجرا در تلفن همراه هوشمند در 6 پنل اصلی طراحی و تولید شد که شامل پنل چیدمان میز، پنل پازل با روش جورکردنی دو به دو، پنل آزمون با استفاده از سوالات چند گزینه ای تصویری و پنل های نقشه، ابزارشناسی و جراحیها با رویکرد مبتنی بر نقشه های مفهومی و بکارگیری تصاویر متحرک و فیلمهای کوتاه بود.
نتیجهگیری:
نتایج حاضر موید تأیید روایی برنامه کاربردی جراح یار در آموزش دانشجویان تکنولوژی جراحی مرتبط با شناسایی ابزارهای اعمال جراحی لاپاراسکوپی و کاربرد آنها است. پیشنهاد میشود از برنامه کاربردی الکترونیکی جراح یار به عنوان ابزارهای کمکآموزشی در آموزش بالینی و تخصصی رشته های درگیر در جراحیهای لاپاراسکوپی استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مبتنی بر موبایل، نقشه مفهومی، لاپاروسکوپی، اپلیکیشن
عنوان انگلیسی
Education of the Principles and Tools of Laparoscopy: Introduction of the Laparoscopic Co-Surgeon Educational Application
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction
:
With the significant increase in the number and variety of minimally invasive surgical procedures and the growing complexity of tools, equipment, and techniques in laparoscopy, the need for innovative educational methods such as mobile-based learning (M-Learning) has become essential. This study introduced design and development the Laparoscopic Co-Surgeon application.
Methods:
The developmental study was conducted in two phases. In the first phase, application designed after explaining the goals and educational content in the expert panel. In the design phase, game-based learning principles, puzzles, and conceptual maps were used. In the second phase, the production of electronic application was developed by experts and its validity was assessed by experts.
Results:
The Laparoscopic Co-Surgeon application was developed in six panels. This application was developed using gamification strategies, a puzzle panel with a matching method, a quiz panel, and panels for concept maps, instrument recognition, and surgeries based on conceptual maps, along with animated images and short videos.
Conclusion
:
T
he current results confirm the validity of the Co- surgeon application program in teaching surgical technology students related to the identification of laparoscopic surgery tools and their uses. It is suggested to use the
Co-Surgeon
application as an educational tool in the clinical and specialized training of the disciplines involved in laparoscopic surgeries.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
M-learning, Concept mapping, Laparoscopy, Application
نویسندگان مقاله
فاطمه اکبری حاجی آباد | Fateme Akbari
Instructor, Department of Operating Room, Paramedicin School, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی، یزد، ایران.
فاطمه کشمیری | Fateme Keshmiri
دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی، یزد، ایران.
فاطمه جبینیان | Fateme Jabinian
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1351-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اتاق عمل
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات