این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۴۳-۱۷۰
عنوان فارسی
انحراف سازنده بحثانگیز: برساخت نظریهای دادهبنیاد در سازمانی دولتی
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف کاوش فرایند معنابخشی رفتارهای انحرافی سازمانی سازنده بحثانگیز بهوسیله کارکنان یک سازمان دولتی در چارچوب طرح ساختگرای نظریه دادهبنیاد انجام شده است. اینها رفتارهایی هستند که هنجارهای موجود سازمان را به چالش میکشند و مقررات را میشکنند تا به سازمان یاری رسانند. بهاینمنظور با 15 نفر از کارکنان دانشگاه ولیعصر رفسنجان (که از رهگذر نمونهگیری نظریه دعوت به همکاری شده بودند) مصاحبههایی عمیق انجام شد. تحلیل دادههای گردآوری شده از سه مرحله کدگذاری اولیه، متمرکز و نظریه گذشت و براساس یافتهها چنین دریافت شد که بهدلیل کاستیهای موجود در قوانین و مقررات مجریان آنها دچار ناکامی و بحران هویت میشوند. آنها ناگزیر از انتخاب فلسفه اخلاق خود در عمل هستند و نتیجهگرایی را برمیگزینند تا از رهگذر خدمت به سازمان حتی با تخطی از قانون و مقررات، هویت خود را بازیابند و به اینترتیب فراخوان انحراف انجام میدهند. در این میان یادگیری اجتماعی رفتارهای انحرافی سازنده در سازمان در کنش انحرافی ایشان مؤثر است. تأیید اجتماعی ادراکشده در کاهش ناهمگونی شناختی متعاقب رفتار انحرافی سازنده بحثانگیز بهوسیله کنشگر تأثیر دارد. افزایش بهرهوری سازمانی و رضایت اربابرجوع از دیگر پیامدهای بهروز رفتارهای انحرافی سازمانی سازنده بحثانگیز در قلمرو مکانی پژوهش شناخته شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتارهای انحرافی، رفتارهای انحرافی سازنده، انحراف سازنده بحث انگیز، نظریه داده بنیاد، طرح ساخت گرا.
عنوان انگلیسی
The challenging constructive deviation: Constructing a grounded theory in a public organization
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this research was to explore the process of
sensemaking of challenging
constructive deviant behaviors among the employees of a public organization, within the framework of the constructivist design of grounded theory. These are the behaviors that challenge the existing norms of the organization and break the rules to help the organization.
For this purpose, in-depth interviews were conducted with 15 employees of Vali-Asr University of Rafsanjan who were invited to cooperate through theory sampling.
Data analysis was done during three stages of primary, focused and theory coding.
According to the findings, it was concluded that due to the deficiencies in the laws and regulations, their implementers suffer from identity crisis.
They are forced to choose their philosophy of ethics in practice and in this regard choose result-orientation in order to regain their identity by serving the organization, even if they violate the law and regulations
.
In this way they call for deviance.
Meanwhile, social learning of constructive deviant behaviors in the organization is effective in their deviant actions.
Perceived social approval has an effect in reducing cognitive dissonance following controversial constructive deviant behavior by the actor.
The increase in organizational productivity and the satisfaction of
clients
were recognized as other consequences of the challenging constructive deviant behaviors in the studied organization.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Deviant Behaviors, Constructive Deviant Behaviors, Challenging Constructive Deviation, Grounded Theory, Constructivist Design.
نویسندگان مقاله
ریحانه یاوری | Reyhaneh Yavari
Msc, Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economy, Vali-e-Asr University, Rafsanjan, Iran.
کارشناس ارشد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران.
مصطفی هادوی نژاد | Mostafa Hadavinejad
Associate Professor, Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economy, Vali-e-Asr University, Rafsanjan, Iran.
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-10233-11&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات