این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های معماری اسلامی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نشانه شناسی و اصالت معنایی در آثار معماری: با نگاهی به یادمان‌های شهدای دانشگاه امام حسین علیه السلام و دانشگاه علوم تحقیقات
چکیده فارسی مقاله
اصالت معنایی در آثاری معمارانه همچون یادمان‌های شهیدان دفاع مقدس، علاوه بر پیوند تاریخی میان ادوار مختلف، منجر به زنده‌نگه‌داشتن یاد شهدای جنگ تحمیلی برای آیندگان نیز می‌شود و نشانه‌ای از هویت و تاریخ و فرهنگ ایران را به نمایش می‌گذارد. براین اساس یادمان‌های شهدا دارای نشانه‌هایی حامل معنا هستند. هدف پژوهش تبیین نشانه‌های نهفته در یادمان‌های شهدا مبتنی بر اصالت معنایی آن‌ها در معماری ایرانی است. سوال پژوهش این است که از منظر نشانه‌شناسی اصالت معنا در معماری یادمان‌های شهدای دانشگاه امام حسین علیه اسلام و دانشگاه علوم تحقیقات پونک چگونه است؟. پژوهش حاضر از روش تحقیق روش نشانه‌شناسی تحلیلی با شیوه جمع‌آوری اطلاعات به شیوۀ کتابخانه‌ای از اسناد مطروحه استفاده کرده است و برای مدون نمودن تحلیل‌های انجام شده، کلیات و ساختار یادمان‌های یادمان‌ شهدای گمنام در امام حسین علیه السلام و دانشگاه علوم تحقیقات پونک در پنج نظام(محیطی، ساخت، دسترسی، کالبدی- عملکردی و منظر) انجام گرفته است و مفاهیم نشانه‌های بکاررفته استخراج شد و سپس با دسته‌بندی اولیه، مفاهیم نهفته در سطوح معنای صریح، ضمنی و نمادین بیان شد. نتایج نشان داد که در یادمان‌های امام حسین علیه السلام و دانشگاه علوم تحقیقات پونک، نشانه‌شناسی و اصالت معنا در نظام‌ها و سطوح مطرح شده، مبتنی بردیدگاه، فرهنگ و اعتقادات و باورهای معمار این دو یادمان بوده است، تا ذات شهیدان و اصالت و پایداری آن‌ها در دفاع از میهن را از طریق عوامل ساختاری و کالبدی به هویت و فرهنگی ایرانی پیوند عمیق بزند و این پیوند و اسطوره ‌بودن شهدای ایران زمین را همراه با وجه جاودانگی آن‌ها در نظام‌های نشانه‌شناسی از دسترسی که ورود به یادمان است و سپس با ورود به منظر و محیط پیرامون و در انتها حجم اصلی یادمان و کالبدش، نشان دهد. به طور کلی معماری یادمان‌های مورد بررسی مبتنی بر وجوه معمارانه که در کالبد و فرم ساختاری آن‌ها بر اساس اصول معماری ایرانی- اسلامی نهفته است، موجب پیوستار معانی ضمنی از طریق مولفه‌های عینی شده‌اند و ازاین‌رو نمادی از جعبه سفید معمارانه‌ای هستند که حکایت از عرفان و معنویت و پیوستار عمیق میان این دو مهم دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معنا، نشانه‌شناسی معنا، یادمان شهدا، شهر تهران.

عنوان انگلیسی the principles of semantics in architectural works (by examining case studies of martyrs’ memorials
چکیده انگلیسی مقاله

The originality of meaning in architectural works such as the memorials of the martyrs of the holy defense, in addition to the historical link between different eras, leads to keeping alive the memory of the martyrs of the imposed war for the future generations and displays a sign of the identity, history and culture of Iran. Therefore, the memorials of the martyrs have signs that carry meaning. The purpose of the research is to explain the signs hidden in the martyrs' memorials based on their semantic authenticity in Iranian architecture. The research question is, from the point of view of semiotics, what is the originality of meaning in the architecture of the memorials of the martyrs of Imam Hossein University against Islam and Ponk University of Research Sciences? The current research has used analytical semiotics research method with the method of collecting information in a library-like manner from presented documents, and to codify the analysis done, the generalities and structure of the memorials of the memorial of the unknown martyrs in Imam Hossein (peace be upon him) and Ponk University of Research Sciences in Panj Nizam. environment, construction, access, physical-functional and landscape) and the concepts of the signs used were extracted and then with the primary classification, the hidden concepts were expressed at the levels of explicit, implicit and symbolic meaning. The results showed that in the memorials of Imam Hussein (peace be upon him) and the Punak University of Research Sciences, the semiotics and authenticity of the meaning in the systems and levels presented were based on the views, culture, beliefs and beliefs of the architects of these two memorials, up to the essence of the martyrs and their authenticity and sustainability. In defense of the motherland, through structural and physical factors, it should be deeply linked to Iranian identity and culture, and this link and the myth of the Iranian martyrs of the earth along with their immortality in the semiotic systems of access, which is the entry into our memory, and then by entering the landscape and the surrounding environment and at the end, show the main volume of memory and his body. In general, the architecture of the studied monuments is based on the architectural features that are hidden in their body and structural form based on the principles of Iranian-Islamic architecture, they have caused the continuity of implicit meanings through objective components, and therefore they are a symbol of the architectural white box that tells of mysticism and Spirituality and deep connection between these two are important

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله meaning, semiotics of meaning, martyrs&apos, memorial, Tehran city.

نویسندگان مقاله فاطمه بوجاری | Fatemeh Boujari
گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران

عبدالله ابراهیمی | abdollah ebrahimi
گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ساری، ایران

مهدی حمزه نژاد | Mahdi hamzenejad
گروه معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

محمود تیموری | mahmoud teimouri
گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران


نشانی اینترنتی http://jria.iust.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2232-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مطالعات موضوعی در معماری و شهرسازی اسلامی (مانند ایده های فضائی- هندسی، نمادها، آرایه ها، احجام و غیره)
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات