این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های معماری اسلامی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی معناجویی در فرایند طراحی معماری
چکیده فارسی مقاله
عالمِ ظاهر و ماده از جهانِ باطن و معنا، اعتبار و کیفیت می‌­یابد. بسیاری معماری امروز را در مقایسه با معماری گذشته، دچارِ ضعف در ظهور معانی می­‌دانند. پرسشِ از چیستی معنا و چگونگیِ تحقق آن در فضاهای معماری و در نتیجه ارتقاء کیفیتِ فضاهای زیست انسان، از دغدغه‌­های مهم در مباحث فرایند طراحی معماری است. هدف اصلی این مقاله، درکِ چگونگی کشف و عینیت­‌بخشیِ معانی در فرایند طراحی؛ و در نتیجۀ آن، ارتقاء کیفیت آثار معماری است. بدین­منظور، این پژوهش بعد از بررسیِ معنای معنا؛ نگاهی بر نظریه­‌های پیرامون معنا در طراحی معماری داشته­‌است و بر­اساس اشتراکات آراء، یک صورت­‌بندی از مسئلۀ «معنا» در طراحی معماری، در قالب ویژگی­‌هایی در یک جدول ارائه نموده‌­­است؛ در ادامه و در امتدادِ نظریه‌­های مؤید معنا، به­منظور یافتن پاسخِ سه پرسش کلیدی، پژوهش در سه لایه حرکت کرده‌­است. ابتدا خاستگاه معنا در طراحی معماری مورد بحث قرار گرفته‌­­است، سپس به­ چگونگی کشف و تحقّق معنا و رویکرد­های روش­‌شناختی پرداخته‌­­است؛ و­ پس از آن به روش‌­ها، تکنیک­‌ها و ابزارها، هم درجهتِ کشف و هم برای زمینه­‌سازیِ تجلّی معانی اشاره­ شده‌­­­است. یافته‌­های مقاله نشان می­‌دهد که- بعد از خاستگاه اولیۀ معنا که ذات حق­‌تعالی است و در رابطۀ طولی با آن- می‌­توان به خاستگاه­‌هایی ثانویه برای معنا اشاره‌­کرد. دستۀ اول که معانیِ کلیِ مستقل از موقعیتِ طراحی می‌­باشند، برخاسته­ از شناخت و تعاریفِ طراح در حوزه‌­های انسان، هستی و ارزش‌­ها؛ و هم­چنین چگونگی و نحوۀ اندیشیدن طراح، به‌مثابه یک سامانه است­(نظام فکری طراح)؛ و دستۀ دوم که معانیِ جزئی و موقعیت­‌محور هستند، برخاسته ­از ویژگی‌­های مسئله و زمینۀ طرح­(موقعیتِ طراحی) می‌­باشند. این معانی جزئی نیز در ذیل معانیِ کلی ادراک می­‌شوند و در این فرایند معناجویی، این اندیشۀ طراح است که مؤثرترین نقش را ایفا­می‌کند. ادراک معانی به­‌واسطۀ قوۀ تفکر صورت ­‌می‌­پذیرد، لذا معناجویی در فرایند طراحی معماری از مسیرِ اندیشیدن و پرسش­گری صورت­ می­‌گیرد که در این مقاله با­اصطلاح «استنطاقِ معنا» به­‌عنوان یک رویکردِ روش‌­شناختی مطرح شده‌­­است، «قاب­‌بندی» و «تجلّی» نیز رویکردهای دیگری هستند که به‌­دنبال رویکرد اول به آن‌ها اشاره شده‌­است. تجلّی معانی دارای مراتب، وجوه، و به­‌صورت نسبی است. رهیافتِ کلی در انجامِ این پژوهش کیفی است و برای درک ارتباط میان مفاهیم و تحلیل داده‌­ها از راهبرد استدلال منطقی استفاده شده‌­است. در­نتیجۀ این راهبرد، ابتدا سطوح مختلفی در تأمل پیرامون مسئلۀ معنا در طراحی معماری آشکار­گردید. این طبقه­‌بندی و توجه ­به تمایز میان سطوح مختلف، با روشن­کردنِ مراد و منظور از معنا و خاستگاه آن(مبانی نظری)، رویکردهای روش­‌شناختی، روش‌­های زمینه­‌سازِ تجلّی، تکنیک­‌ها و ابزارهای خاص؛ و هم­چنین تبیینِ ارتباطاتِ بین این سطوح، مبنایی قوی‌­تر را برای حرکت از حوزۀ نظر به عمل ایجادکرد؛ و استنتاج­‌های منطقی، امکان شکل­‌گیری یک مدل مفهومیِ کل­نگر و یکپارچه از معناجویی در فرایند طراحی معماری را فراهم‌­نمود که در بخش نتیجه­‌گیری ارائه شده­‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معناجویی، معنا و معنویت، معماریِ معناگرا، تجلّیِ معنا، ایده‌پردازی

عنوان انگلیسی The quest to the spirituality and meaning in the architectural design process
چکیده انگلیسی مقاله
The phenomenal world and matter derive its validity and quality from the inner world and spirituality (and meaning). Many consider contemporary architecture is less successful in the emergence of spirituality and meanings compared to the architecture of the past. The question of what spirituality and meaning is and how to realize it in architectural spaces, and as a result, improve the quality of human living spaces, is one of the important concerns in the discussions of the architectural design process. In this paper, meaning and meaning-oriented with emphasis on the relationship between meaning and spirituality; And paying attention to the relationship between meaning and truth, beliefs and values ​​governing human life (effective in architectural design) is desired; Therefore, the word (spirituality) is considered as a closer and more accurate equivalent for "meaning".
The main goal of this article is to understand how to discover and embodying spirituality and meanings in the design process; And as a result, the quality of architectural works is improved. For this purpose, this paper, after an examination of the concept of meaning, explores relevant theories of spirituality and meaning within the field of architectural design and has proposed a framework for understanding the issue of "spirituality and meanings” in architectural design. This framework is presented in the form of eight interrelated and continuous features: spirituality (and meaning) versus tangible and perceptible through the power of reason and thinking; implies a qualitative matter; Being rooted in values; "spirituality (and meaning) in architecture" related to "human meaning"; "spirituality (and meaning) in architecture" related to "context and background features"; spirituality (and meaning) have different levels and degrees; from being the same source of spirituality (and meaning) and form; "ideas" in architectural design originate from " spirituality (and meaning)".
In continuation and along the theories of spirituality and meaning, in order to find answers to three key questions, the research has moved in three layers. Firstly, the origins and foundations of spirituality and meaning in architectural design has been discussed; then, the ways of realizing spirituality (and meaning) and methodological approaches have been addressed, and after that the methods, techniques and tools have been expressed, both for the purpose of discovery and for paving the way for manifestation of spirituality and meaning.The findings of this paper indicate that, subsequent to the primary origin of meaning which is intrinsic to the Divine, secondary origins of meaning can be identified. The first category, comprising universal meanings independent of the design context, arises from the designer's knowledge and definitions in the realms of humanity, existence, and values; as well as the designer's mode of thinking as a system (the designer's intellectual system). The second category, encompassing specific and context-oriented meanings, stems from the characteristics of the problem and the design context. These specific meanings are also perceived under the umbrella of universal meanings, and it is the designer's thinking that plays the most significant role in the process of meaning-seeking in architectural design. Human (as a designer and as a user and audience of an architectural work) has the most important role in understanding, discovering, manifesting and reading spirituality (and meanings); and since human existence has different dimensions (physical to spiritual), different fixed and general aspects (common in humans, general characteristics) and relative and variable aspects (partial, locational, temporal characteristics); The meaning also has a fixed and general nature as well as a variable and relative nature.
Perception of spirituality and meanings is done through the power of thinking, therefore, the quest to the spirituality and meaning in the architectural design process is done through thinking and questioning in these three areas, which in this article is called “inquest of spirituality (and meaning)” has been proposed as a methodological approach. This inquest of spirituality and meaning through appropriate and relevant questions; inspection and redefining effective concepts, and finally formulating and re-framing the problem in the architectural design process, becomes possible. Therefore, "framing" is the second methodological approach and "manifestation", which makes the relationship between spirituality (and meaning) and form clear, is proposed as the third methodological approach. The manifestation of spirituality and meanings has degrees and is relative; And the important point regarding the use of methods, techniques and tools in the manifestation of meanings is that their use is in line with the spirituality and meanings in the situation and context of the design issue.
This research employs a qualitative approach and utilizes logical reasoning to understand the relationship between concepts and analyze data. Consequently, various levels of contemplation regarding the issue of meaning in architectural design have been revealed. This classification and attention to the distinction between these levels, by clarifying the intended meaning, its origins (theoretical foundations), methodological approaches, methods of manifestation, specific techniques and tools, and by explaining the relationships between these levels, provides a stronger basis for moving from the theoretical realm to practice (and avoiding the pitfalls of similar research that gets stuck in theoretical discussions about meaning). Subsequently, logical inferences have enabled the formation of a comprehensive conceptual model of meaning-seeking in the architectural design process, which is presented in the conclusion section.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quest for spirituality, Meaning and Spirituality, Spirituality-oriented architecture, Manifestation of Spirituality, Ideation

نویسندگان مقاله کبری فیض اله زاده | Kobra Feyzollahzadeh
Soore University
مرکز تحقیقات افق‌های نوین در معماری و شهرسازی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران.

فرهنگ مظفر | Farhang Mozaffar
Faculty of Architecture and Urban Planning, University of Science and Technology
دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت

منصوره کیان ارثی | Mansoureh Kianersi
Faculty of Architecture and Urban Planning, Islamic Azad University, Najaf Abad branch
مرکز تحقیقات افق‌های نوین در معماری و شهرسازی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران.


نشانی اینترنتی http://jria.iust.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1774-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات