این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی بر سلامت روان خانواده افراد معلول
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: خانواده‌های افراد معلول که از حمایت اجتماعی کافی برخوردار نمی‌باشند از سلامت روانی مناسب برخوردار نیستند و این امر سلامت جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی مداخله‌ی آموزشی مبتنی بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی بر سلامت روان خانواده افراد معلول انجام شد.

مواد و روش‌ها: مطالعه‌ی نیمه‌تجربی بر روی ۱۰۰ خانواده‌ی دارای فرزند معلول با نمونه‌گیری تصادفی در سال ۱۴۰۱ در شهر زابل انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، محقق‌ساخته با روایی و پایایی مناسب شامل اطلاعات دموگرافیک، آگاهی، نگرش، خودکارآمدی، سلامت روانی، حمایت اجتماعی و پرسشنامه تجارب خدمات دریافتی بود. مداخله‌ی آموزشی به‌مدت چهار هفته و هشت جلسه‌ی آموزشی به صورت پرسش و پاسخ، ارائه‌ی پمفلت، نمایش کلیپ آموزشی، و بحث گروهی برگزار و گروه‌های واتساپی جهت ارسال پیام‌های آموزشی ایجاد گردید. پس از یک ماه انتظار، پس آزمون انجام شد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS۲۳ و آزمون‌های مجذور کای ، تی و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفت.

یافته‌ها: بین میانگین تغییر نمرات آگاهی، نگرش، خودکارآمدی، سلامت روانی و نمره‌ی حمایت اجتماعی در گروه مداخله و کنترل، بعد از مداخله‌ی آموزشی اختلاف آماری معناداری وجود داشت (۰/۰۰۱>P). نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که تنها سازه‌ی حمایت اجتماعی به‌طور معناداری بر سلامت روان خانواده افراد معلول تاثیر داشت (۰/۰۵>P).

نتیجه‌گیری: برنامه‌ی آموزشی بر اساس خودکارآمدی و حمایت اجتماعی بر سلامت روانی خانواده‌های دارای عضو معلول موثر بود. بنابراین توصیه می‌شود مداخلات آموزشی با تاکید بر حمایت اجتماعی جهت ارتقای سلامت روانی خانواده‌های داری عضو معلول اجرا شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معلولیت، خودکارآمدی، سلامت روان، حمایت اجتماعی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of an Educational Intervention Based on Self-Efficacy and Social Support on the Mental Health of Families of Persons with Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Families of persons with disabilities who do not have adequate social support do not have proper mental health, and this puts the health of the community at risk. This study aimed to investigate the effectiveness of an educational intervention based on self-efficacy and social support on the mental health of families of persons with disabilities.

Materials and Methods: This semi-experimental study was conducted on 100 families with a child with a disability, with random sampling, in 2022 in Zabol city. The data collection tool, with appropriate validity and reliability, included demographic information, awareness, attitude, self-efficacy, mental health, social support, and a questionnaire on the experiences of received services. The educational intervention was conducted for four weeks and eight educational sessions in the form of question and answer, pamphlet presentation, educational video display, and group discussion. WhatsApp groups were also created to send educational messages. After one month, the post-test was performed. The obtained data were analysed using SPSS23 software and chi-square, t, and logistic regression tests.

Results: There was a statistically significant difference between the mean change scores of awareness, attitude, self-efficacy, mental health, and social support score in the intervention and control groups after the educational intervention (p<0.001). The results of the regression test showed that only the social support structure had a significant effect on the mental health of families of persons with disabilities (P<0.05).

Conclusions: The educational program based on self-efficacy and social support was effective on the mental health of families with a member with a disability. Therefore, it is recommended to implement educational interventions with an emphasis on social support to promote the mental health of families with a member with a disability.

Open Access Policy: This is an open access article under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. To view a copy of this license, visit https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Disability, Self-Efficacy, Mental Health, Social Support

نویسندگان مقاله مریم السادات هاشمی مقدم | Maryam Sadat Hashemi Moghadam
Ms Health education. Public Health group, School of Health, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran.
دانشجوی کارشناسی‌ارشد آموزش بهداشت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.

فریبا شهرکی ثانوی | Fariba Shahraki-Sanavi
Assistant Professor, Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
استادیار دانشیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

ایرج ضاربان | Iraj Zareban
Professor, Health Promotion Research Center, School of Health, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran.
استاد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.

مهدی محمدی | Mehdi Mohamadi
Professor, Health Promotion Research Center, School of Health, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran.
استاد آمار زیستی، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-3438-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مداخلات ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات