این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
Applied Research on English Language
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۳۳-۵۰
عنوان فارسی
ارزیابی میزان استفاده از راهبردهای اجتماعی-فرهنگی و مهارت نگارش انگلیسی زبان آموزان ایرانی
چکیده فارسی مقاله
چارچوب اجتماعی-فرهنگی در استفاده از راهبردهای نگارش اهمیت بافت و منابع و ابزارهای مداخله ای که فراگیران برای بهبود کیفیت عملکردشان در مهارت نگارش به کار می گیرند را مورد تاکید قرار می دهد (لی، 2008). براین اساس، تحقیق کنونی کاربرد راهبردهای اجتماعی-فرهنگی توسط 105 دانشجوی کارشناسی رشته زبان و ادبیات انگلیسی، که درس مقاله نویسی را در یکی از دانشگاه های دولتی ایران گذرانده اند، را با ارزیابی پاسخهای آنها به سوالات یک پرسشنامه تازه تولید شده (توسط محققان مطالعه حاضر) که راهبردهای اجتماعی-فرهنگی، که شامل خرده مقیاسهایی چون راهبردهای مداخله ای مصنوع، قاعده ای، جمعی و وظیفه ای می باشد، را مورد ارزیابی قرار می دهد. نتایج آمار توصیفی نشان داد که راهبردهای مداخله ای ابزاری، که زیرمجموعه ای از خرده مقیاس راهبردهای مداخله ای مصنوع می باشند، دارای بیشترین میزان استفاده در میان فراگیران می باشند که با توجه به بافت آموزشی ایران، یافته نسبتاً موجهی است. علاوه براین، رابطه استفاده از راهبردهای مداخله ای و مهارت نگارش فراگیران موردبررسی قرار گرفت که حاکی از وجود رابطه معناداری بین این دو متغیر بود. با این وجود، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که هیچ یک از خرده مقیاسها از قدرت پیش بینی خاصی برای توضیح توان نگارش فراگیران بهره مند نبودند. محققان همچنین استفاده از راهبردهای اجتماعی-فرهنگی توسط فراگیران با مهارت نگارش بالا و پایین را مورد مقایسه قرار دادند و به تفاوت معناداری در استفاده از این راهبردها توسط اشخاص مختلف دست یافتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Investigation into the Socio-Cultural Strategy Use and the Writing Competence of Iranian EFL Learners
چکیده انگلیسی مقاله
The sociocultural approach to writing strategy use emphasizes the importance of context and the mediating resources that learners can use to enhance the quality of their performance in writing (Lei, 2008). Accordingly, the present study explored the sociocultural strategy use of a convenient sample of 105 BA level students of English Language and Literature who had passed essay-writing courses in a state university in Iran by analyzing their responses to the items of a newly-developed sociocultural strategy use questionnaire consisting of different sub-scales, namely, artifact-mediated, rule-mediated, community-mediated and role-mediated strategies. The results of the descriptive statistics revealed that the tool-mediated strategies, which are the subcategory of artifact-mediated strategies, had the highest frequency of use which is rather justified in the context of Iran. In addition, the students’ overall strategy use and their writing ability were correlated and a statistically significant relationship was found between these two variables. However, the results of the multiple regression analysis indicated that none of the sub-scales had a unique predicting power in accounting for the learners’ writing ability. The researchers also compared the sociocultural strategy use of more- and less-skilled student writers and found a significant difference in the strategy use of different individuals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامرضا زارعیان |
hakim sabzevari university, khorasn razavi, sabzevar
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)
امید ملاحی |
hakim sabzevari university, khorasn razavi, sabzevar
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)
نشانی اینترنتی
http://are.ui.ac.ir/article_20395_b4c0ce1560ab1262442a49376f670cdf.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/714/article-714-337405.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات