این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
Applied Research on English Language
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۵۱-۷۶
عنوان فارسی
کارکردهای کنش گفتار تحسین بین زبانآموزان ایرانی و گویشوران انگلیسی: شباهت یا تفاوت؟
چکیده فارسی مقاله
مطالعۀ کنش گفتار تحسین در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود معطوف کرده است. در این مقاله، تلاش شده است تا ضمن بررسی کنش گفتار تحسین در زبانآموزان ایرانی و انگلیسیزبانان، به مطالعۀ تمایل یا تفاوت این دو گروه به یکدیگر بر مبنای استانداردهای تحسین در زبان انگلیسی پرداخته شود. شرکتکنندگان این مطالعه شامل زبانآموز سطح پیشرفتۀ ایرانی و گویشور بومی زبانانگلیسی بودند. پرسشنامۀ نوشتاری «تکمیل گفتمان» که شامل هشت موقعیت متفاوت است، ابزار تحقیق را در برمیگیرد. هدف تحقیق، بررسی جملههای تحسین بر مبنای «عنوان» (عملکرد، شخصیت، دارایی و مهارت)، «کاربرد» (مستقیم، غیر مستقیم و عدم تحسین)، «تفاوتهای جنسیتی» و «صفتهای مثبت» است. نتایج نشان داد که انگلیسیزبانان نسبت به زبانآموزان تمایل بیشتری به استفاده از تحسینهای غیرمستقیم و عدم تحسین داشتند.آزمون مربع خی نشان داد که بین زبانآموزان ایرانی، جنسیت و کاربردهای تحسین به یکدیگر وابسته نیستند ولی در بین گویشوران زبانانگلیسی، جنسیت نقش مهمی در توزیع کاربردهای تحسین دارد. الگوهای تحسین در بین زبانآموزان ایرانی بسیار شبیه الگوهای تحسین در بین گویشوران زبانانگلیسی است. هر دو گروه تمایل به تحسینهای مستقیم داشتند. نتیجه این مطالعه نشان داد که شباهتهای زیادی بین زبانآموزان ایرانی و گویشوران انگلیسی در بیان تحسین وجود دارد. نتایج این تحقیق میتواند مناسب محققان، طراحان مواد درسی، معلمان و زبانآموزان باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Complimenting Functions by Native English Speakers and Iranian EFL Learners: A Divergence or Convergence
چکیده انگلیسی مقاله
The study of compliment speech act has been under investigation on many occasions in recent years. In this study, an attempt is made to explore appraisals performed by native English speakers and Iranian EFL learners to find out how these two groups diverge or converge from each other with regard to complimenting patterns and norms. The participants of the study were 60 advanced Iranian EFL learners who were speaking Persian as their first language and 60 native English speakers. Through a written Discourse Completion Task comprised of eight different scenarios, compliments were analyzed with regard to topics (performance, personality, possession, and skill), functions (explicit, implicit, and opt-out), gender differences and the common positive adjectives used by two groups of native and nonnative participants. The findings suggested that native English speakers praised individuals more implicitly in comparison with Iranian EFL learners and native speakers provided opt-outs more frequently than Iranian EFL learners did. The analysis of data by Chi-square showed that gender and macro functions are independent of each other among Iranian EFL learners’ compliments while for native speakers, gender played a significant role in the distribution of appraisals. Iranian EFL learners’ complimenting patterns converge more towards those of native English speakers. Moreover, both groups favored explicit compliments. However, Iranian EFL learners were more inclined to provide explicit compliments. It can be concluded that there were more similarities rather than differences between Iranian EFL learners and native English speakers regarding compliment speech act. The results of this study can benefit researchers, teachers, material developers, and EFL learners.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی اکبر انصارین | ali akbar
university of tabriz, tabriz, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
مصطفی مرادی مقدم | morady moghaddam
university of tabriz, tabriz, iran
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
نشانی اینترنتی
http://are.ui.ac.ir/article_20396_610cd31e3c919d9e38d45ee37a92413d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/714/article-714-337406.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات