این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Applied Research on English Language، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۷۷-۹۸

عنوان فارسی تأثیرات بازآورد آزمون پایه سوم دبیرستان بر روش تدریس، ارزشیابی، و دیدگاه دبیران زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله استفاده گسترده از نمرات امتحانی برای تصمیم گیری های مختلف آموزشی و اجتماعی، تأثیرات بازآورد آزمون را به عنوان پدیده آموزشی متمایز مطرح ساخته است (چنگ 1997). آزمون نهایی سال سوم دبیرستان در سیستم آموزش عمومی ایران آزمونی سرنوشت ساز محسوب می گردد که برای ارزیابی سطح فراگیری فارغ التصیلان رشته های مختلف دبیرستانی در مواد مختلف درسی طراحی گردیده است. در مطالعه حاضر، سعی بر آن است تا تأثیرات بازآورد این آزمون هماهنگ کشوری بر روش تدریس، روشهای ارزشیابی، و نیز دیدگاه معلمان در مورد جنبه های گوناگون نظام آموزشی مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور، پرسشنامه ای محقق ساخته و اعتبارسنجی شده در میان 160 معلم زبان انگلیسی سال سوم دبیرستان توزیع گردید. نتایج بدست آمده مؤید آن است که این آزمون به طور معناداری بر روی روش تدریس معلمان تاثیرگذار بوده و معلمان تحت تاثیر ابعاد گسترده و عمق نفوذ نتایج این آزمون سعی بر آن دارند تا روش و محتوای تدریس خود را بر اساس چارچوب و محتوای این آزمون تعریف نمایند. بعلاوه، نتایج تحقیق بیانگر اثر منفی آزمون مذکور بر فرآیندهای ارزشیابی معلمان بود. با این حال، برخلاف دو متغیر دیگر، این آزمون بر روی دیدگاه معلمان نسبت به ابعاد مختلف سیستم آموزشی اثرگذار نبود. نتایج این مطالعه میتواند برای مؤسسات و سازمان های سنجش و ارزشیابی که مسئولیت برگزاری امتحانات هماهنگ و سرنوشت ساز را بر عهده دارند حائز اهمیت باشد. از سوی دیگر، افزایش آگاهی معلمان نسبت به تاثیرات نامطلوب توجه بیش از حد به قالب و محتوای آزمونهای سرنوشت ساز بر بهبود روشهای تدریس و ارزشیابی آنان موثر خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Washback Effects of High School Third Grade Exam on EFL Teachers’ Methodology, Evaluation and Attitude
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: The widespread use of test scores for different educational and social decision making purposes has made the washback effect of tests a distinct educational phenomenon (Cheng, 1997).The high school third grade final exam in the general educational system of Iran has for long been a high stake test designed to assess the achievement of high school graduates in different school subjects. The present study aimed to investigate the washback effect of this nation-wide exam on EFL teachers’ teaching methodology, assessment procedures, and attitudes towards different aspects of the educational system. For this purpose, a researcher made, validated questionnaire was administered to 160 EFL teachers. The results indicated that the third grade nation-wide final exam adversely affects EFL teachers’ teaching methodology and increases teaching to the test effect quite noticeably as they try to teach according to the content and format of the test. The results further showed an even stronger negative effect of the exam on EFL teachers’ assessment procedures. However, the teachers’ attitude towards different aspects of the educational system was not found to be as strongly affected as the other two variables. The findings of the study are of importance for testing and assessment bureaus in charge of extensive high stake tests development. Moreover, raising teachers’ awareness of the drawback of teaching-to-the test effect of such a high stake test might help them improve their teaching and evaluation practices.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Washback, EFL, Methodology, Assessment, Attitude

نویسندگان مقاله محمد احمدی صفا | ahmadi safa
bu ali sina university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

فرهاد جعفری |
bu ali sina university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://are.ui.ac.ir/article_20397_25976f9d5415db1db00b5ae43c7e5468.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات