این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Applied Research on English Language، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۳۱-۴۴

عنوان فارسی تعامل بین توانش منظورشناختی، بسندگی زبانی، و حوزه رشدِ تقریبیِ فردی و گروهی زبان آموزان
چکیده فارسی مقاله یکی از نظریه­های موجود در باره ی چگونگی رشد توانش منظورشناختی زبان­آموزان نظریه ی اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی است. مقاله حاضر با بررسی یکی از مفاهیم این نظریه یعنی "حوزه رشد تقریبی" برای رشد توانش منظورشناختی زبان­آموزان پرداخته و به دو سوال پاسخ می دهد: اول اینکه آیا ارتباطی میان میزان کمک و حمایت ارائه شده به زبان­آموز و سطح بسندگی زبانی او در یادگیری توانش منظورشناختی وجود دارد؟ دوم اینکه آیا ارتباطی میان "حوزه رشد تقریبی" فردی و "حوزه رشد تقریبی" گروهی وجود دارد؟ بدین منظور، بیست زبان­آموز با دو سطح بسندگی زبانی انتخاب شده و به دو گروه تقسیم شدند. آموزش هر دو گروه بر اساس "حوزه رشد تقریبی" انجام شد. نتایج نشان داد که ارتباط معناداری میان سطح بسندگی زبانی و یادگیری توانش منظور شناختی وجود ندارد. از طرف دیگر، میان "حوزه رشد تقریبی" فردی و گروهی رابطه­ وجود دارد. این بدان معناست که دانش عمومی زبان تاثیر چندانی بر یادگیری توانش منظورشناختی ندارد. همچنین می­توان گفت که کمک ارائه شده به زبان­آموز کاملا فردگرایانه است و بر اساس ظرفیت و توان فرد زبان آموز معنا و مفهوم پیدا می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Interface between L2 learners’ pragmatic performance, language proficiency, and individual/group ZPD
چکیده انگلیسی مقاله One of the theories accounting for pragmatic development of L2 learners is Vygotsky’s (1978) sociocultural theory. This study investigated the development of EFL learners' pragmatic competence through the lens of an important concept of Vygotsky’s theory, i.e. the zone of proximal development. The study was conducted to answer two questions. The first question was whether the amount of scaffolding provided to EFL learners would have any relationship with their proficiency level. The second question was focused on the investigation of the relationship between learners’ individual ZPDs and the group ZPD. To this end, 20 EFL learners at low vs. high proficiency levels were selected and assigned randomly into two groups. Both groups received ZPD-sensitive instruction to produce the two speech acts of request and apology. The findings indicated no significant relationship between the proficiency level of the participants and the amount of scaffolding given for the production of the two speech acts. However, the findings revealed certain relationship between participants' individual ZPDs and their group ZPD. This study suggests that EFL learners' general language proficiency has little impact on the development of their pragmatic competence. Besides, based on the findings, scaffolding seems to have learner-specific effects, meaning that each learner may need a specific amount of scaffolding for his/her ZPD to grow despite being in the same group ZPD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرهاد tayebipour |
islamic azad uniiversity, shiraz

ضیای تاج الدین |
allameh tabataba amp;amp; 039;i university


نشانی اینترنتی http://are.ui.ac.ir/article_15495_1c0fc045a3837fe16b2e8f247bf7f37e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات