این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
زن در فرهنگ و هنر
، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بازنمایی هویت فرهنگی زنان و دختران درطرح جلد داستانهای کودک کشورهای عربی
چکیده فارسی مقاله
تصویرسازی جلد کتابهای کودکان بهعنوان یک رسانه، نقش مهمی در انتقال مفاهیم فرهنگی ایفا میکند؛ تصاویری که میتوانند هویت فرهنگی کودک را بهصورت غیرمستقیم تقویت کنند.
پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که هویت فرهنگی دختران و زنان در تصویرسازی جلد داستانهای کودکان کشورهای عربی چگونه نمایش داده شده است. به این ترتیب با هدف شناخت هویت فرهنگی بهویژه هویت عربی دختران و زنان عربزبان به بررسی جامعه آماری پرداخته شد. در این راستا 249 جلد کتاب داستانی از شش کشور عربی شامل مصر، عراق، لبنان، سوریه، عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی برای گروه سنی ب مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش، تحلیلی-تطبیقی است.
نتایج نشان داد غنیترین کشور در زمینۀ نمادهای تصویری فرهنگی امارات متحدۀ عربی و ضعیفترین کشور در این زمینه سوریه است. چهرۀ دختران و زنان عرب در بیشتر تصاویر به چشم میخورد. همچنین نخل بهعنوان نمادی از جغرافیای طبیعی بهویژه در انتشارات عراق، نماد مهمی از هویت عربی است. تزئینات نیز نقش مهمی در نمایش هویت اسلامی این کشورها داشتهاند. زنان سالمند در طرح جلد اغلب انواع داستان محجبه هستند و حجاب یکی از بارزترین نمادهای تصویری است، اما این نماد در کشورهای لبنان و سوریه، در تمام گروههای سنی کمرنگ است. بهنظر میرسد میتوان به این نتیجۀ کلی دست یافت که هویت دختران و زنان روی جلد کتابهای کودک کشورهای عربی جامعۀ آماری پژوهش حاضر آمیزهای از نمادهای هویت عربی و اسلامی است. اما بیش از همه بر نمادهای جغرافیایی و طبیعی تأکید شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جلد کتاب کودک،دختران،زنان،کشورهای عربی،هویت فرهنگی،
عنوان انگلیسی
Representation of Cultural Identity of Women and Girls in the Cover Designs of Children's Stories in Arab Countries
چکیده انگلیسی مقاله
Illustrating children's book covers plays a significant role in conveying cultural concepts to them. The cultural identity of children can be indirectly reinforced by images that reference specific cultural concepts of a community or a region.
This study aims to answer the question of how the cultural identity of girls and women is represented in the cover illustrations of children's stories in Arabic-speaking countries. To gain insight into cultural identity, particularly Arab identity among Arabic-speaking girls and women, it analyzes the statistical population. In this context, 249 cover designs from six Arab countries including Egypt, Iraq, Lebanon, Syria, Saudi Arabia, and the UAE were examined for the age group (B).
Results show that the UAE is the most wealthy nation in terms of cultural visual representations, while Syria is the least prosperous in this regard. Arab girls' and women's faces are prominent in most images, and the palm tree, a symbol of natural geography, plays a significant role in Arab identity, especially in Iraq publications. Older women on the cover illustrations are often veiled, and the veil is one of the most prominent visual symbols. Nevertheless, in Lebanon and Syria, this symbol is less prominent across all age categories. It appears that a general conclusion can be derived regarding the identity of Arab girls and women on the covers of children's books in Arabic-speaking countries in the present study. This identity is a combination of Arab and Islamic identity, with a particular emphasis on geographical and natural symbols.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
جلد کتاب کودک,دختران,زنان,کشورهای عربی,هویت فرهنگی
نویسندگان مقاله
غفران بریمو |
دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنرهای اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
عفت السادات افضل طوسی |
استاد تمام گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران. ایران
نشانی اینترنتی
https://jwica.ut.ac.ir/article_98707_adb78a5078b940e5d13a721fabde1dfb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات