این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Applied Research on English Language، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۳۷-۵۰

عنوان فارسی بررسی نوع ساختاری چکیده‌ی مقالات علمی در حوزه‌ی ادبیات: پژوهشی بین زبانی و بین فرهنگی
چکیده فارسی مقاله به دنبال تحقیقات سویلز (1981) در بررسی نوع ساختاری، پژوهش‌های متعددی در بخش‌های مختلف مقالات علمی در زبان‌ها و حوزه‌های مختلف صورت گرفته، ولی توجه اندکی به چکیده‌ی مقالات حوزه‌ی ادبیات به زبان فارسی شده‌است. همچنین ادعای لورس (2004)در مورد تناظر دو نوع چکیده با مدل‌های متفاوت، و مارتین (2003) در مورد تاثیر عوامل اجتماعی-فرهنگی بر سبک نوشتار نیاز به بررسی داشت. به همین منظور، 90 چکیده‌ی مقالات انگلیسی و فارسی در زمینه‌ی ادبیات، نوشته شده توسط نویسندگان انگلیسی و فارسی زبان، بر اساس مدل‌های IMRD و CARS بررسی شد. نتایج این بررسی نشان داد که نخست، نویسندگان مقالات حوزه‌ی ادبیات عموما بر«مقدمه» و «نتایج» تاکید می‌کنند، «روش» و«بحث» را نادیده می‌گیرند، و خلاء موجود در پژوهش‌های قبل را ذکر نمی‌کنند؛ دوم، با وجود ناکارآمدی هر دو مدل، چکیده‌ی مقالات ادبیات عموما با مدل CARS بیشتر از IMRD سازگاری دارند. و سوم، چکیده‌های انگلیسی نوشته شده توسط نویسندگان فارسی با هنجارهای مقالات فارسی و بین المللی تفاوت دارند و دارای هنجار خاص خود می باشند. این پژوهش همچنین به بحث درباره‌ی موارد ناکارآمدی دو مدل در توصیف چکیده‌ها می‌پردازد و نهایتا راهکارهایی در زمینه‌ی آموزش زبان انگلیسی، خصوصا مهارت نگارش، ارائه می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Genre analysis of literature research article abstracts: A cross-linguistic, cross-cultural study
چکیده انگلیسی مقاله Following Swales’s (1981) works on genre analysis, studies on different sections of Research Articles (RAs) in various languages and fields abound however, only scant attention has been directed toward abstracts written in Persian, and in the field of literature. Moreover, claims made by Lores (2004) regarding the correspondence of two types of abstracts with different models, and by Martin (2004) concerning the influence of sociocultural factors on the way writers write needed evaluation. To fill this gap, 90 English and Persian abstracts written in the field of literature, by English and Persian native speakers, were analyzed based on the IMRD (Introduction, Method, Results, and Discussion) and CARS (Create A Research Space) models. The results demonstrated that literature RA writers generally focus on Introduction and Results, neglect Method and Discussion, and do not mention the niche in previous related work secondly, although none of the models were efficient, literature abstracts generally matched CARS more than IMRD and thirdly, abstracts written by Persian native speakers had minor deviations from both the Persian and the international norms, and exhibited a standard of their own. The present study also discusses steps which the models fail to predict. In addition, it offers a number of pedagogical implications for TEFL, especially for the writing skill.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله IMRD, CARS, literature, research articles, moves, steps

نویسندگان مقاله حمیده معرفت |


شیرین محمدزاده |



نشانی اینترنتی http://are.ui.ac.ir/article_15469_eb57d34d17992ef62c9616e6a9416788.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/714/article-714-337438.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات