این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۰۸، صفحات ۳۸-۴۷

عنوان فارسی تأثیر آموزش های فراشناختی در خواندن کودکان با مشکل شنوایی
چکیده فارسی مقاله خواندن یکی از فعالیت های بسیار هوشمندانه ای است که انسان در طول زندگی یاد می گیرد. مهارتی است که بر پیش نیاز های فراوانی مبتنی بوده و ماهر شدن در همه ابعاد آن، مستلزم زمانی طولانی است. خواندن را شاید بتوان مهم ترین مهارت در بین مهارت های آموزشی دانست. می­توان گفت تقریبا هیچ درسی نیست که فهم و یادگیری و موفقیت در آزمون آن، کم یا زیاد، به میزان مهارت خواندن دانش آموز وابسته نباشد. خواندن در همه سنین یکی از کارآمدترین و دوست داشتنی­ترین روش­های غنی کردن زبان است. خواندن کتاب­های ساده­ی مصور (که برای غنی کردن گنجینه ی واژگان طراحی شده­اند) برای کودک یا به وسیله خود کودک، موجب رشد گنجینه­ی واژگان، نحو، معنا شناسی و کاربرد زبان می شود. از داستان ها می­توان اطلاعات جهان شمول، اجتماعی و الگو های گفتگو را به دست آورد. خواندن، کلیدی برای گنجینه ی سرشاری از اطلاعات و پایه ای برای رسیدن به موفقیت آموزشی است. یادگیری که اساسی ترین توانایی انسان برای رشد عقلی و سازگاری با محیط می باشد به شدت تحت تاثیر شنوایی قرار دارد. راهبردهای یادگیری ، دو دسته­ی شناختی1 و فراشناختی2 را در برمی گیرند. مباحث مربوط به شناخت و فرا شناخت و استفاده از آن ها در فرایند خواندن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجایی که فرایند یادگیری در اغلب دانش آموزان به صورت سازمان نیافته و غیر رسمی انجام می گیرد، این یادگیری در طول زندگی و بر اساس تجربه به­ندرت سازماندهی و بررسی می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فراشناخت، خواندن،‌ کودک

عنوان انگلیسی The effect of meta cognitive instructions on reading of children with hearing impairment
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده سمیه جلیل آبکنار | seyedeh somayeh jalil abkenar
روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی

محمد عاشوری | mohammad ashoori
روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی

گیتا موللی | gitta movalleli
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-90-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-337493.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات