این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۳۹-۲۵۶
عنوان فارسی
شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)
چکیده فارسی مقاله
در شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهدلیل تغییرات پرشتاب فناوری و چرخه کوتاه عمر فناوریها، نوآوری اهمیت شایانتوجهی دارد. هدف از این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و بهصورت کمی و با استفاده از روش دلفی انجام گرفته است. پس از مطالعه متون متعدد، 11 عامل و 57 شاخص متناسب با شرایط این شرکتها در کشور شناسایی شد. جامعه آماری/ پانل دلفی شامل 24 نفر از متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات و نوآوری میشود که براساس تحصیلات و تجربیات شغلی و به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادهها از طریق پیمایش پرسشنامه در قالب طیف پنج گزینهای لیکرت و تحلیل دادهها براساس آزمون ناپارامتری W کندال مطابق با روش دلفی و با استفاده از نرمافزار تحلیل آماری SPSS18 انجام گرفت. عوامل و شاخصهای مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در این شرکتها اولویتبندی شدند. این عوامل جستوجو و جذب دانش خارجی، مدیریت، چالشها و رقابتهای ایده، مشارکت مشتریان، بستر کاری مشارکتی، شبکهسازی و فرهنگ اشتراک دانش، همکاری، انتقال دانش و فناوری به خارج از شرکت، مشارکت کارکنان، ایجاد کسبوکار خطرپذیر و برونسپاری بودند. سپس مقدار ضریب تطابق کندال 719/0 بهدست آمد که نشاندهنده توافق قوی بین اعضای پانل و شرط لازم برای خاتمه دورهای دلفی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identifying and Ranking Impact Factors on Open Innovation Success in ICT Firms
چکیده انگلیسی مقاله
Nowadays, innovation is one of the most important factors for a business to survive. Due to rapid changes and short life cycle of technology in Information and Communication Technology (ICT) companies, considerable attention is given to innovation. This study aims to identify and rank the impact factors on open innovation success in ICT firms. This practical research is quantitative and uses the Delphi method. By review the related literature, 11 factors and 57 indicators are recognized relevant for ICT firms in Iran. Statistical population includes 24 ICT and innovation expertise which are selected based on nonprobability and purposive sampling method and the education and professional experience. Questionnaire on a five-point Likert scale used for data collection and Kendall's W nonparametric test used for data analysis according to Delphi method by means of SPSS18 as statistical software. As the result, factors are ranked based on impact on open innovation success in ICT firms. In the second round, the value of "Kendall's Coefficient of Concordance" was 0.719 which demonstrates complete convergence between panel members and meets the stop criterion of Delphi rounds. Considering the ranks of internal indicators of factors, suggestions for improving rank and performance of indicators are proposed in order to promote open innovation approach in ICT firms.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نازی داودی |
کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی
مرتضی اکبری |
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
حمید پاداش |
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jed.ut.ac.ir/article_60134_2674fa128b06ad8e242fbcc77593a0eb.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-337527.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات