این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۸

عنوان فارسی واکاوی فرایند تصمیم‌گیری ایجاد کسب و کار جدید در صنایع فناور پیشرفته ایران: مفهوم‌پردازی با رویکرد غیر غایت‌گرا
چکیده فارسی مقاله فرایند تصمیم‌گیری کارآفرینان در چارچوب الگوهای موجود قابل‌تبیین نیست و تحلیل ادبیات موجود، شکاف ناشی از غایت‌گرابودن الگوهای موجود را آشکار می‌سازد. از این‌رو، در پژوهش پیش رو با رویکرد غیرغایت‌گرا و با استفاده از یک طرح کیفی و اکتشافی به مفهوم‌پردازی عناصر مرکزی فرایند تصمیم‌گیری ایجاد کسب‌وکار جدید در نمونه‌ای منتخب از کارآفرینان نوپای حوزه صنایع فناور پیشرفته ایران پرداخته می‌شود. تحقیق حاضر به لحاظ جهت‌گیری، بنیادی است و از نظر هدف، اکتشافی است. نوع پژوهش کیفی و راهبرد اتخاذشده نیز موردکاوی چندگانه است. جامعه آماری پژوهش، کارآفرینان نوپای فعال در حوزه صنایع فناور پیشرفته نانو و زیست‌فناوری شهر تهران هستند.روش نمونه‌گیری پژوهش، نظری و ملاک تعیین حجم نمونه، اشباع نظری بود. گردآوری داده‌ها پس از نهایی‌شدن پروتکل مصاحبه و با استفاده از مصاحبه‌های کیفی واقعه‌محور با بیست کارآفرین نوپای نمونه نظری پژوهش انجام گرفت. نتایج فرایند کدگذاری، طبقه‌بندی و اعتباربخشی به یافته‌های پژوهش، مقوله‌های مرکزی فرایند تصمیم‌گیری ایجاد کسب‌وکار جدید در نمونه کارآفرینان را تعیین کرده است. براین‌اساس، مفاهیم گرایش و شایستگی کارآفرینانه، فراشناخت کارآفرینانه، پیش‌اقدامات و دریافت بازخورد و نگرش مثبت به تغییر، مجموعه مقوله‌های مرکزی فرایند تصمیم‌گیری ایجاد کسب‌وکار جدید را تشکیل می‌دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Exploring the Process of New Venture Creation Decision-Making in Iran High-Tech Industries: Conceptualization with a Non-Teleological Approach
چکیده انگلیسی مقاله Decision-making by entrepreneurs is a process that cannot be explained by existing models. Literature analysis reveals a gap due to the teleological approach of existing models. This research aims to conceptualize central elements of new venture creation decision-making process in a selected sample of nascent entrepreneurs in Iranian high-tech industries based on a non-teleological approach and by a qualitative and explorative plan. The research has fundamental view and explorative purpose and the strategy of qualitative research is multiple case studies. The research sample includes active nascent entrepreneurs of high-tech nano and bio-technology industries of Tehran and the sample size was determined by theoretical saturation. After finalizing the interview protocol, data collection was conducted through qualitative event-based interviews with 20 nascent entrepreneurs. After coding, categorizing and validating the research findings, central elements of new venture creation decision-making process was recognized. Accordingly, entrepreneurial orientation and competency, entrepreneurial meta-cognition, primary actions and feedback receiving and positive attitude toward changes are the central elements of new venture creation decision-making process.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی زیودار |
دانشجوی دکترای کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

نرگس ایمانی پور |
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_59842_b7e20b90be5ba2e212dd3dc6b273c0ab.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-337536.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات