این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۱۹-۱۳۷

عنوان فارسی شناسایی و اولویت بندی عوامل استراتژیک موثر برکسب و کارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی (مطالعه ای در صنعت کاشی و سرامیک)
چکیده فارسی مقاله با توجه به نقش مهم صنایع کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی کشورها، هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل استراتژیک موثر بر تعالی کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت کاشی و سرامیک است. این تحقیق از منظر هدف جزء پژوهش‌های کاربردی است، روش پژوهش کمی و از منظر نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهش‌های توصیفی-پیمایشی می‌باشد. برای نیل به هدف پژوهش از رویکرد تلفیقی تحلیل استراتژیک و تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. نخست به منظور شناسایی نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید با مطالعات عمیق کتابخانه ای و سپس با هدف جمع آوری داده های کیفی با تعدادی ازکارشناسان این صنعت مصاحبه های آزاد و هدایت شده صورت گرفت. همچنین جهت جمع آوری اطلاعات مستندتر از دو پرسشنامه ارجحیت بندی و سنجش اهمیت نسبی عوامل موثر استفاده گردید. بنابر تجزیه و تحلیل نتایج این تحقیق، قدرت در توان تکنولوژیکی بالا و ارزش افزوده بالا محصولات در بین عوامل داخلی و فرصت دسترسی به بازارهای منطقه ای بالقوه و تهدید پیوستن به سازمان تجارت جهانی مهمترین عوامل خارجی موثر بر تعالی کسب و کارهای کوچک و متوسط این صنعت بود.همچنین استراتژی برتر برای سرآمدی در این صنعت استراتژی تدافعی (WT) انتخاب شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Recognition and Prioritization of Effective Factors on Excellence of SMEs with SWOT-AHP Approach
چکیده انگلیسی مقاله The main aim of this study is to recognize and prioritize the effective factors of a SME's excellence. The research population consists of experts or Activists in ceramic and tile industry selected via purposeful conjecture based on judgmental sampling .The required data of this study were collected by two methods of library studies and survey studies.  In order to identify strengths and weaknesses, opportunities and threats facing the ceramic tile industry in the Province of Yazd which leads to devising appropriate strategies for excellence of those businesses, data were collected by interviews and questionnaires and AHP techniques then were used to prioritize the obtained factors. The results showed that high technical power and high VAT of products are the main internal factors which affect organizational excellence of SMEs.  Access to regional and potential markets of Iraq and Afghanistan is the most important opportunity and joining the WTO is the main threat affecting the excellence of small and medium businesses in the ceramic and tile industry of Yazd Province. Based on these results, the suggested strategy to achieve excellence of SMEs is WT strategy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهرداد شهبازی منشادی | shahbazi manshadi
مدیر آموزشی دفترکارگزاری بیمه کد 642

حبیب اله سالارزهی |
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_59865_eaef22f7153fc1faaed69a9f8b9d18ea.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-337539.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات