این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۳۹-۱۵۸
عنوان فارسی
شناسایی عوامل موثر بر صادرات کالاهای فنآورمحور با رویکرد کارآفرینی و بازارمحوری
چکیده فارسی مقاله
توسعه صادرات کالاهای فنآورمحور و فرآوردههایی که سهم فناوری پیشرفته در ساخت آنها بالاست، یکی از اهداف مهم استراتژی بلندمدت توسعه صادرات کشور است. در این پژوهش با درنظر گرفتن رویکرد مبتنی بر منابع، سازههای اصلی اثرگذار بر موفقیتهای صادراتی از طریق منابع ناملموس (بازارمحوری و کارآفرینی محوری) و همچنین نقش پویایی بازار هدف صادراتی بررسی میشود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی ـ پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای صادرکننده کالاهای فنآور محور در پارک فناوری پردیس میباشد و با توجه به تعداد آنها که 15 شرکت هستند، کل جامعه به عنوان نمونه آماری برای مطالعه در نظر گرفته میشود. لذا، عوامل مربوط به سازههای کارآفرینی و بازارمحوری با استفاده از ادبیات موجود شناسایی شده و سپس از طریق انجام مصاحبه با مدیران، نقش عوامل فوق در موفقیتهای صادراتی کالاهای فناورمحور تایید گردیده و به منظور شناسایی روابط و تعیین مدل، در دو روش مدلسازی ساختاری تفسیری و روش دیمتل، پیادهسازی شده و از نرم افزارهایEXCEL وsuper decision استفاده گردیده است. لذا، روابط علی و معلولی عوامل و همچنین مدل سطح بندی شده ساختاری تفسیری آنها استخراج شده و در نهایت نقش موثر رویکرد هوشمندی بازارمحوری از طریق ایجاد و انتشار اطلاعات و همچنین نقش موثر نوآوری از سازه کارآفرینی محوری بر بهبود عملکرد صادراتی شرکت های فناورمحور تایید گردیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identifying the Factors Affecting Export of Technology-Based Products by Entrepreneurial and Market Oriented Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Extending the export of high technology-based products is one of the most important goals of long term strategy of the country's export development. In the present study, the main structures influencing the success of exportation through intangible resources (market orientation and entrepreneurial orientation) and the role of dynamism of export target market are investigated by considering the resource-based approach. The research objective was applicable and the research type was analytical survey. The research population included all 15 technology-based firms exporting goods in Pardis Technology Park. In this study, dimensions of the factors contributing to the entrepreneurship orientation and market orientation structures of exportation were identified based on literature, then the role of these factors in the success of technology-based products exportation were validated through interviews with managers. In order to identify relationships and model making, interpretive structural modeling method and Dematel techniques were used and relations between the factors and their interpretive structural modelling was extracted. Finally the efficient role of intelligent market orientation approach and the efficient role of innovation from the entrepreneurship orientation structure on improving the export performance of technology-based companies were elicited
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم آقاموسی طهرانی | aqamosa tehrani
دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
احمد سرداری |
دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
عبدالحسین کرمپور |
استادیار دانشگاه مالک اشتر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)
نشانی اینترنتی
http://jed.ut.ac.ir/article_59859_97d27bad038eefefbe78a778274dff4e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-337540.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات