این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۹، شماره ۷۶، صفحات ۷۴-۸۳
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر تابآوری و انعطافپذیری شناختی مادران کودکان کمتوان ذهنی
چکیده فارسی مقاله
والدین کودکان کمتوان ذهنی در تابآوری و انعطافپذیری شناختی با چالشهای خاصی مواجه هستند و به آموزش و برنامهریزی نیاز دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر تابآوری و انعطافپذیری شناختی مادران کودکان کمتوان ذهنی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران کودکان کمتوان ذهنی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 میشد. نمونه شامل 32 مادر بود که به روش نمونهگیری در دسترس از مدارس استثنایی انتخاب شدند. آنها با روش تصادفی به دو گروه 16 نفری تقسیم و در یکی از گروههای آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. تمام آزمودنیها مقیاس تابآوری (کانر-دیویدسون، 2003) و پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) را به عنوان پیشآزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در برنامه آموزش راهبردهای تنظیم هیجان شرکت کرد اما گروه کنترل از برنامه رایج مدرسه استفاده کرد. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کواریانس تکمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بهطور معناداری بر تابآوری و انعطافپذیری شناختی مادران کودکان کمتوان ذهنی تاثیر داشت (0/001>P). نتایج حاکی از آن بود که این برنامه برای بهبود تابآوری و انعطافپذیری شناختی این مادران مفید و موثر بود. در نتیجه برنامهریزی برای آموزش راهبردهای تنظیم هیجان نقش مهمی در تابآوری و انعطافپذیری شناختی مادران کودکان کمتوان ذهنی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انعطافپذیری شناختی،راهبردهای تنظیم هیجان،تابآوری،کمتوان ذهنی،
عنوان انگلیسی
Effect of Emotion Regulation Strategies Training on Resilience and Cognitive Flexibility in Mothers of Children with Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله
Parents of children with intellectual disability face special challenges in resilience and cognitive flexibility, and need training and planning. The present study was conducted with the aim of determining the impact of emotion regulation strategies training on resilience and cognitive flexibility of mothers of children with intellectual disability. This research was semi-experimental with a pre-test, post-test design with a control group. The statistical population of the study included all the mothers of children with intellectual disability in Isfahan city in the academic year 2022-2023. The sample consisted of 32 mothers who were selected from exceptional schools using convenience sampling method. They were randomly assigned into two groups of 16 people and replaced in one of the experimental groups and control group. All subjects completed the resilience scale (Connor-Davidson, 2003) and the cognitive flexibility inventory (Dennis & VanderWal, 2010) as a pre-test. The experimental group participated in the emotion regulation strategies training program for 8 sessions, but the control group used the common school program. The statistical method of univariate covariance analysis was used to analyze the data. The results showed that the emotion regulation strategies training had a significant effect on the resilience and cognitive flexibility of mothers of children with intellectual disability (P<0.001). The results indicated that this program was useful and effective for improving resilience and cognitive flexibility of these mothers. It is suggested to use the emotion regulation strategies program to train parents of children with intellectual disability to improve their resilience and cognitive flexibility. As a result, planning to emotion regulation strategies training plays an important role in resilience and cognitive flexibility in mothers of children with intellectual disability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انعطافپذیری شناختی,راهبردهای تنظیم هیجان,تابآوری,کمتوان ذهنی
نویسندگان مقاله
سیده سمیه جلیل آبکنار |
استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_18934_d319cdfe041be2eda6d6944c3b30c81e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات